Join kawasan gadis cantik jejaka tampan

Sunday, August 12, 2012

Ramadhan 22_ Cakap dalam hati

Assalamualaikum

Malam lepas2 anak buah yg darjah 2 tny sepupu yg darjah 4 berbual2 sambil jalan kaki nk g terawih. Mereka berdua perempuan.

'' kau dah keluar air mani?''
''Wei air mani org laki lah! ''
''Kau kata kau dah cukup umur ! kau dah keluar ke darah nifas?''

Sepupu yg darjah 4 tu x menjawab,sama ada dia malas nk layan atau dia x tau pape jugak pasal tu, x sure lah sy. Sy diam aje. huhu
So skg ase bersalah plak sbb masa tu sy tak terangkan kat mereka berdua pasal air mani dgn darah nifas serta maksud 'cukup umur' tu . Sbb anak buah i tny sepupu tu sbb.. spupu i tu walaupun bru darjah 4, tp dah datang bulan. Hohohoooo subur nye. Darjah 4 kot !

            ******

Pasal saf dalam terawih. Mmg kena bg kat org tua dulu ek? berdosa ke kalau kitorang yg duduk depan. Bukan sapa cepat dia dapat ek?
Ke mmg kitorang nie x layak.
Tp klu budak2 kecik mmg xleh kan duk depan?
Tp.. ntah..kdg2 pelik jugak.. org kemain dtg awl nak duk depan skali last2 kena halau jugak.. Ciannn :( sakit atii.. :( Hmmm. tp kalau dah hukum macam tu, xpela.. redha.. kena ikhlas, insyaAllah..

*******
Tadi pegi morak dgn adik beli soya. pastu jalan2 ngn moto dia.. Pastu lalu 1 umah tu, ada org kaya bg zakat, masa i lalu, ramai sgt org. berpusu2. Tp i rasa dia bg utk yg terpilih aje, lepas tu  i rasa yg dah terpilih dapat nie balik cita abis kat org kampung, so semua pakat mai . semua tamak2 sampai semua 1 rumah seisi keluarga datang nak mintak zakat. Ada ek zakat mcm tu? pakai x tengok keluarga, layak ke tidak, kalau ada yg tipu mcm mana? Dalam rumah penuh org. dia bg zakat kat luar rumah tp dalam pagar. dalam pagar penuh org. berebut2. yg kat luar lagi lah ramai. org tua,anak2 kecil ada yg nmpk betul2 susah tp takde org nak jaga. pihak yg bg zakat xde pun nak panggil dulu ke macam mana ke.. tp x tau lah mcm mana. kdg2 nak salah kan mak cik n pakcik tu, knp datang? sapa yg panggil? sapa suh dtg susahkan diri mcm nie? dah la panas,puasa,duk bersila atas jalab yg x berapa nak bersih. kesian. sedih . nak nges. Aku asalnya lalu situ dgn adik. then ada kawan kt situ so benti la kejap tgk2 apa yg ramai sgt nie kan. Hmmm zakat. Yg dah dapat suka. Yg x dapat2 nie maki2 dah. nate beruk nati anjing. Mesti mula2 masa dorang dtg,dorang happy sbb berharap sgt nak dpt duit free.mesti dorang puji2 org kaya nie, tp bila x dpt duit n just dapat duduk atas jalan, depa maki2. sy tak tau la nak salahkan sapa..  sbb xtau pape.. so diam ajelah.. ckp dalam hati.mcm skg nie.
mungkin org kaya 2 x jemput mereka..
mungkin org kaya salah sbb x bg pada yg betul2 perlu..
nampak mcm ikut nasib je sapa yg dpt tu. sapa dapat masuk pagar rumah,dpt duit. macam rusuhan pun ada td. Hmmmmmmmmmmmmmm. klu miskin,kufur. kalau kaya, takabur. Mcm tu? insyaAllah tak..
Geram,ada la beberapa ketul lelaki yg sihat tubuh berisi kulit gelap, mesti keje buruh. ada sama. ala abg. keje la.. jgn la amik hak org lain.. ramai lg mak cik pak cik tua nie.. 
ntah... sedih tgk.. ramainya org miskin.. sikitnya org kaya kat sini..

Jahat ke kalau kite amik gambar curi cenggini...? 
 

 Hmmm..
Allah tak pernah tidur. xpe..
 

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Popular Posts