Join kawasan gadis cantik jejaka tampan

Saturday, March 2, 2013

Lied

Assalamualaikum


I gave you trust
you told me lies
I gave you hope
You can see it in my eyes

Please don’t lie
We both know
you could never be there
to wipe my tears
or vanish my fears
you could never care


not now..not ever...





Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Qada & Qadar | Hukum karma

Assalamualaikum

Setahu aku,hukum karma tu satu istilah yang bermaksud ''bila kau buat kat orang,,org akan buat kat kau balik'' tak kira orang yang sama atau org yang lain.

Dan qada & qadar tu satu ketentuan Allah yang Allah tetapkan siap2 kat kita..

Aku percaya,hukum karma mmg tak adil bg pengalaman hidup aku. Contohnya, masa aku sekolah, aku putus cinta sbb boypren aku curang utk ppuan lain. Aku mcm vangang la sbb aku x pernah pun curang dengan dia atau sapa2,kenapa dia curang dengan aku??? Apa dosa aku?? Apa salah aku???
Allah, ini balasan atas dosa aku yg mana? Boleh tak bg tahu aku,yg mana berkaitan dengan apa yg aku buat sampai balasan curang yg aku dpt?? Tp Allah tak bgtw terang2...
Sampai la bila aku masuk U, aku mula sedar yg kes kecurangan ex aku tu bukan sbb balasan dosa yg aku tak tahu, tp itu adalah hikmah yang Allah nk bg. Allah nak selamatkan aku dr jd mangsa kepada ex aku tu sbb lepas kami putus,dia **** dengan awek baru dia. So,Allah dah selamatkan mahkota aku.
Masa tu aku sedar ini adalah takdir,qada & qadar nya..

Juga bila aku rasa aku dah cukup matang utk berfikir soal kehidupan dan keluarga, aku juga temui satu jawapan untuk persoalan yang menghantui aku sejak kecil lagi...
Persoalan kenapa hidup mak aku susah sedangkan dia taat kepada Allah dan suaminya?? Aku tertanya2 kenapa Allah uji mak aku sedangkan dia orang yang baik2.. Kenapa tak uji kami adik beradik yg selalu nakal atau ujilah aku sorang2 sbb selalu degil. Tp aku dah jawapannya..Sebab..Allah nak bg kesenangan kat mak aku bila akhirat nnt. Kan? Yela apa sgtlah kesenangan yg ada kat dunia nie yg mampu tandingi kesenangan dan kemewahan yg bakal mak dpt nnt..Kan.. Setiap susah yg mak tanggung,Tuhan akan balas..aku percaya,peritnya jaga anak yg mcm aku nie.. Semua tu Allah balas. So sbb tu mak aku rilex je walaupun hidup dia x mewah. Xkan la Allah tak balas,kan Dia da jnj akan balas org2 yang bertakwa. Dan aku yakin mak layak dpt semua tu. Aku akan selalu doakan..
Ini satu lg yang aku rasa ini bukan hukum karma tp qada dan qadar  Allah..

Malam nie aku terfikir lagi,kenapa aku selalu kena tipu sedangkan aku tak pernah tipu dia mcm tu. Aku terfikir,aku nie penipu ke sampai aku selalu kena tipu? Setahu aku,aku sentiasa berkata benar (mmg lah ada menipu. Tipu la xde!! tp dalam konteks ini,yes, xde tipu lg )  walaupun aku tahu dengan berkata benar tu akan menimbulkan fitnah atau meretakkan hubungan atau sebagainya.Contohnya bila **** aku tny aku kat mana,dan masa tu aku keluar g pekan dgn kwn lelaki aku, aku tetap ckp yg benar walaupun lepas tu dia marah gila sbb aku pandai2 je..
Tentang dia, bila aku rasa ada sesuatu yg mencurigakan,aku akan siasat dulu sorang2 diri aku. Bila aku dpt bukti dan saksi, barulah aku tny dia tentang perkara tu. Tp apa yg aku dpt adalah dia menipu aku. Dia tak tahu aku ada bukti dan saksi, so sbb tu dia dengan bangganya berkata bohong dengan aku..Sampaila aku bgtw dia elok2 yg dia x perlu tipu aku sbb aku dah tahu segalanya...aku saja buat2 tny sbb aku nak tgk bagaimana cara dia memutar belitkan cerita........................
Dan dia kantoi...

Dan dia mintak maaf...
Dan aku maafkan...
Lalu dia lupakan..
Sementara aku terus ingat supaya mjd pengajaran..
Tp semuanya tetap berulang..
Walau peluang sekali...
Dua kali...
Byk kali...

Sampai bila2 aku akan ttp bagi peluang..
Sbb aku budak kaunseling,aku tahu setiap manusia harus diberikan peluang kerana mereka ada potensi untuk berubah menjadi lebih baik drpd apa yg dia sangka
Walau hakikatnya dia x kan pernah berubah untuk tempoh masa yg kekal atau lama..
Tp dalam kaunseling juga mengajar, kalau kita gagal ubah tingkahlaku atau perasaan klien kite,
itu bukan salah kita.
Itu salah dia.Dia yg xnak berubah walaupun dah diberi peluang..
Kalau dari segi agama, yg xde dalam teori barat,
mungkin itu lah qada' dan qadar..
bila kita dah usaha,tp x dpt, itu mknanya bukan rezeki kita nak dapat kejujuran dr dia kat dunia nie..
Akhirat masih ada untuk orang2 yg layak........


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Popular Posts