Join kawasan gadis cantik jejaka tampan

Showing posts with label Studied. Show all posts
Showing posts with label Studied. Show all posts

Saturday, June 7, 2014

Model Keibubapaan Baumrind

Assalamualaikum

Pengenalan Model Keibubapaan Baumrind

Terdapat dua dimensi gaya asuhan keibubapaan menurut Baumrind iaitu responsiveness dan demandingness.
Baumrind mengklasifikasikan gaya asuhan keibubapaan kpd 3 iaitu:
-Autoritarian
-Permissive
-Autoritatif

Dimensi Gaya Asuhan Keibubapaan Baumrind. Ada 2 ; 

1) Responsiveness

-Dimensi gaya asuhan keibubapaan yg bersifat terbuka, mudah bekerjasama.
-Ia melibatkan pendekatan keibubapaan yg bersifat tenang & menggalakkan rasa bebas di kalangan anak2 utk melahirkan pendapat masing2.

2) Demandingness

-Dimensi gaya asuhan yg bersifat banyak tuntutan dan mendesak.
-Mereka menetapkan set jangkaan yg tinggi & mengawasi segala aktiviti yg dilakukan oleh anak2.




Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, May 27, 2014

Ringkasan peristiwa Israk dan Mikraj

Assalamualaikum 



1. Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

  • 1. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.

  • 2. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;

  • 3. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

* Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

* Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

* Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang). Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

* Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

* Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

* Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat mSatu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

* Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

* Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

* Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

* Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

* Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

1. 
Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

2. 
Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

3. 
Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.

4. 
Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.

5. 
Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

6. 
Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

7. 
Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberapa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

8. 
Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

9. 
Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

10. 
Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.
Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.

Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

4. Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). 

Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Monday, December 30, 2013

Tips hilangkan mengantuk semasa study final exam [Kelakar hehe]

Assalamualaikum. 

Esok first day Asmah dan Hakimah akan seat for their exams, in part 8 uitm kampus kb. So, ini utk Cemah n Qim. 

Ok, dah ready girls? Lets do it! First, sila bangun sekarang! Kita nak mulakan senaman.
LANGKAH 1
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Ini adalah ala taichi sikit la… sebagai permulaan untuk memanaskan badan..
LANGKAH 2
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher anda..
LANGKAH 3
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
wa..wa..aaa
LANGKAH 4
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Gerak kekanan kemudian ke kiri..
LANGKAH 5
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Gerak ke kiri kemudian ke kanan. Ikut sahajalah… jangan terpusing kepala sudah la..
LANGKAH 6
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Tepuk kuat kuat kat dahi.. Ini untuk menghilangkan mengantuk..
LANGKAH 7
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Selepas itu buat gerakan tangan dan badan… buat macam gembira je..
LANGKAH 8
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Kemudian goyang-goyangkan kaki dan badan sedikit… Lakukan seperti kita tiada masalah…
LANGKAH 9
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Lakukan secara agresif pula… Jangan peduli apa orang lain kata..
LANGKAH 10
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Hilangkan semua tekanan…
LANGKAH 11
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
pusingkan kepala…
LANGKAH 12
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…
LANGKAH 13
 13 Cara Berkesan Untuk Hilangkan Mengantuk Dan Stress
Akhir sekali lakukan joget kucing…
————–
Sekian.. SELAMAT MENCUBA!
- sumber : leypark.com

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, November 26, 2013

Maksud GEEK dan NERD.

Assalamualaikum

Terasa nak kongsi maksud GEEK dan NERD sbb skg ni kan musim Rara jual T-Shirt2 tuuu. :) 

T-SHIRT INSPIRED GEEK/NERD TEE
MALE/FEMALE
short sleeve unisex - RM30
T-SHIRT INSPIRED GEEK/NERD TEE
MALE/FEMALE
short sleeve unisex - RM30
GEEK
Fahaman 1. 
GEEK disini bermaksud seorang yang obses mahupun terperinci dalam sesuatu subjek, biasanya subjek yang berkenaan dengan subculturemahupun budaya popular. Contohnya seperti muzik, filem, tv dan sebagainya. 
Gelaran ini tidak semestinya bermaksud gelaran yang boleh membawa kepada merendahkan martabat seseorang, tapi pada masa yang sama ia tidak semestinya suatu pujian jika digunakan.

Fahaman 2.
GEEK ni orang yang amat suka meluahkan hobinya atau sesuatu yang dia minat. setiap hari benda tu la yang dibuatnya, diulang-ulang, sentiasa up-to-date, kalau jumpa yang seseorang atau geng yang sama minat, memang perkara itulah yang sentiasa menjadi topik utama perbualan. mereka-mereka ni memiliki ramai pengikut (kalau dalam blog kita panggil followers) untuk berkongsi idea atau news terkini mengenai sesuatu yang baru. jenis orang seperti ini paling banyak dalam komuniti terutamanya jika timbul fenomena-fenomena baru seperti ipod, mac, linux, windows (kui3) dan yang terkini “Android“.

Fahaman 3.
GEEK nie org yg obses pada gajet2.

T-SHIRT INSPIRED GEEK/NERD TEE
MALE/FEMALE
short sleeve unisex - RM30

NERD 

Biasanya apabila disebut nerd, kita akan terbayang manusia yang selalu berseorangan, berkaca mata bulat dan tebal, genius, rambut tidak terurus atau sangat ter-urus (minyak rambut tebal dan sikat rapat), ulat buku ataupun selalu mengadap pc/laptop dan macam-macam. hahaha..

NERD VERSI HIJABISTA!
alaaa baju x nerd nih 
T-SHIRT INSPIRED GEEK/NERD WITH LINE
MALE/FEMALE
short sleeve unisex - RM30
Abe Muse styloooo :)
siapa abe muse? Mr. Konar Leper? baca ni
siapa-abe-muse-mr-konar-leper.html

So. dah faham maksud geek dan nerd? ekceli byk versi definisi dia. Tp nie yg paling umum la k. Selamat bershopping kawan2.. :) 

Pinjam gambar kawan kat instagram :)
RM 35 Long sleeve 
EXLUDED POSTAGE
Update- semua baju telah sold out. Sold out . Sold out. Tq. 


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, May 28, 2013

Pengertian Belajar Mengikut Tokoh

I.1 PENGERTIAN BELAJAR
I.1.A Pengertian belajar menurut kamus bahasa Indonesia :
Belajar adalah berusaha memperoleh kepandaian atau ilmu, berlatih, berubah tingkah laku atau tanggapan yang disebabkan oleh pengalaman.
I.1.B Pengertian belajar menurut beberapa ahli :
1. Menurut james O. Whittaker (Djamarah, Syaiful Bahri , Psikologi Belajar; Rineka Cipta; 1999) Belajar adalah Proses dimana tingkah laku ditimbulkan atau diubah melalui latihan atau pengalaman.
2. Winkel, belajar adalah aktivitas mental atau psikis, yang berlangsung dalam interaksi aktif dengan lingkungan yang menghasilkan perubahan-perubahan dalam pengetahuan, pemahaman, ketrampilan, nilai dan sikap.
3. Cronchbach (Djamarah, Syaiful Bahri , Psikologi Belajar; Rineka Cipta; 1999) Belajar adalah suatu aktifitas yang ditunjukkan oleh perubahan tingkah laku sebagai hasil dari pengalaman.
4. Howard L. Kingskey (Djamarah, Syaiful Bahri, Psikologi Belajar; Rineka Cipta; 1999) Belajar adalah proses dimana tingkah laku ditimbulkan atau diubah melalui praktek atau latihan.
5. Drs. Slameto (Djamarah, Syaiful Bahri, Psikologi Belajar; Rineka Cipta; 1999) Belajar adalah suatu proses usaha yang dilakukan individu untuk memperoleh suatu perubahan tingkah laku yang baru secara keseluruhan, sebagai hasil pengalaman individu  itu sendiri di dalam interaksi dengan lingkungannya.
6. (Djamarah, Syaiful Bahri, Psikologi Belajar; Rineka Cipta; 1999)
Belajar adalah  serangkaian kegiatan jiwa raga untuk memperoleh suatu perubahan tingkah laku sebagai hasil dari pengalaman individu dalam interaksi dengan lingkungannya yang menyangkut kognitif, afektif dan psikomotor.
7. R. Gagne (Djamarah, Syaiful Bahri, Psikologi Belajar; Rineka Cipta; 1999) hal 22. Belajar adalah suatu proses untuk memperoleh motivasi dalam pengetahuan, ketrampilan, kebiasaan dan tingkah laku
8. Herbart (swiss) Belajar adalah suatu proses pengisian jiwa dengan pengetahuan dan pengalamn yang sebanyak-banyaknya dengan melalui hafaln
9. Robert M. Gagne dalam buku: the conditioning of learning mengemukakan bahwa: Learning is change in human disposition or capacity, wich persists over a period time, and which is not simply ascribable to process a groeth. Belajar adalah perubahan yang terjadi dalam kemampuan manusia setelah belajar secara terus menerus, bukan hanya disebabkan karena proses pertumbuhan saja. Gagne berkeyakinan bahwa belajar dipengaruhi oleh faktor dari luar diri dan faktor dalm diri dan keduanya saling berinteraksi.
10. Lester D. Crow and Alice Crow (WWW. Google.com) Belajar adalah acuquisition of habits, knowledge and attitudes. Belajar adalah upaya-upaya untuk memperoleh kebiasaan-kebiasaan, pengetahuan dan sikap.
11. Ngalim Purwanto (1992) (WWW. Google.com) Belajar adalah setiap perubahan yang relatif menetap dalam tingkah laku, yang terjadi sebagi hasil dari suatu latihan atau pengalaman.

Semester 2 :)


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Thursday, May 9, 2013

PENULISAN KUPASAN JURNAL TENTANG KOPERASI

PESANAN PENAJA 


 ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute
NORA DANISH <---- cute pictures of Nora Danish!)
__________________________________________________________________________

1.0 Pengenalan


Jurnal yang dipilih adalah jurnal yang  bertajuk  Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi  Kemajuan Koperasi  Sekolah Di Daerah Kota Setar,Kedah. Jurnal yang ditulis oleh Termit Kaur Ranjit Singh dari Universiti Sains Malaysia ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti perkara-perkara yang menjadikan atau mempengaruhi kemajuan koperasi sekolah di daerah yang membangun ini. Penulisan kajian ini melibatkan orang-orang berjawatan dan organisasi yang penting dalam koperasi iaitu guru penasihat koperasi, pengetua dan pegawai dari Suruhanjaya Koperasi Kedah (SKM). Pemerhatian dijalankan di koperasi sekolah yang dipilih untuk melihat aktiviti koperasi, susunatur, kekemasan dan sebagainya.

Pematuhan kepada Akta Koperasi, Undangundang Kecil Koperasi dan Peraturan Koperasi ditikberatkan dalam kajian ini kerana inilah yang membantu guru penasihat menjalankan aktiviti koperasi ke tahap yang lebih cemerlang.

2.0 Ulasan Jurnal

Menurut Abdul Aziz (2001), terdapat beberapa kelemahan yang ketara yang ditemui dalam koperasi sekolah iaitu pengurusan yang tidak cekap, kurang pengetahuan tentang perniagaan, sistem perakaunan yang lemah, kedudukan kewangan yang lemah dan tidak ada matlamat dan perancangan yang teliti. Namun koperasi di daerah Kota Setar  ini mengikut kajian ini memperlihatkan bahawa mereka  mampu membuktikan keberkesanan sebuah koperasi yang baik. Dengan kajian dari segi latar belakang koperasi, guru penasihat, aspek pengurusan dan pentadbirankoperasi,perkara menjadi lebih mudah untuk mengenal pasti faktor-faktor keberkesanannya.

Dalam kajian faktor-faktor  kemajuan koperasi sekolah daerah Kota Setar, perkara yang menjadikan prestasi koperasi sekolah mereka adalah apabila terdapatnya hubungan yang signifikan antara kejayaan pengurusan koperasi sekolah dengan fungsi dan kemahiran pengurusan di kalangan guru-guru koperasi sekolah. Kajian ini mendapati majoriti guru penasihat yang dilantik adalah di kalangan guru wanita dan guru penasihat koperasi mempunyai kesungguhan dan minat yang positif di dalam menjalankan tugas mereka.

Di samping itu,guru koperasi juga berharap semoga beban tugas mereka dapat dikurangkan supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi sekolah dan juga tidak mengabaikan tugas utama mereka di dalam kelas.Guru penasihat koperasi yang terikat dengan tugas-tugas yang lain juga turut terlibat dengan bijak dari segi pengurusan agar masa antara tugas mengajar dan menjaga kepentingan koperasi sekolah ini dapat dikendalikan secara berstruktur dan berfungsi dengan lancar.

Pengetahuan guru-guru mengenai lokasi yang strategic juga menjadikan mereka dapat menggunakan lokasi sekolah yang jauh dari pusat bandar  sebagai batu loncatan  yang mana mempengaruhi kuasa beli pelajar adalah tinggi jika dibandingkan dengan lokasi sekolah yang terletak di bandar kerana saingan dengan kedai yang berhampiran dengan sekolah. Ramai pelajar berkunjung ke koperasi sekolah pada waktu rehat dan ini meningkatkan hasil jualan koperasi sekolah. Pengkaji mendapati bahawa guru penasihat koperasi mempunyai sikap yang positif dalam tugas mereka di mana mereka mampu mengurus koperasi walaupun sibuk dengan tugas-tugas wajib iaitu P & P. Guru penasihat yang terlibat juga mempunyai ilmu dan asas yang kukuh dalam bidang perniagaan kerana majoriti guru yang dilantik mempunyai kelayakan dalam bidang teknik dan vokasional. Guru yang dilantik sebagai bendahari juga faham dan jelas dengan Penyata Kewangan. Mereka yang terlibat juga bersedia untuk menghadiri mana-mana kursus yang dianjurkan oleh pihak koperasi sendiri ataupun pihak luar demi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam pengurusan koperasi sekolah.

Hubungan yang rapat dan bertoleransi antara kejayaan pengurusan koperasi sekolah dengan kemahiran berkomunikasi di kalangan guru-guru koperasi sekolah juga merupakan kejayaan koperasi sekolah daerah ini. Kajian melihat bahawa pemilihan guru koperasi berdasarkan kepada kelayakandalam bidang tertentu seperti perakaunan, perdagangan, ekonomi, dan pengurusan perniagaan menjadikan koperasi sekolah mereka ditadbir oleh ahli lembaga koperasi yang mantap. Pengalaman dalam pengurusan perniagaan juga merupakan kriteria penting terutamanya untuk jawatan bendahari dan setiausaha. Pengurusan dan pengendalian koperasi bukanlah sesuatu yang mudah memandangkan koperasi sekolah terikat dengan undang-undang dan akta.Ianya memerlukan pengawasan sepenuh masa kerana ia bukan saja merupakan satu pertubuhan sekolah tetapi juga sebagai badan perniagaan yang menyenaraikan kehendak sosial dan ekonomi ahli-ahlinya (Zaleha, 1992). Sistem pengurusannya adalah berlainan, lebih kompleks di samping mengamalkan sistem kawalan secara demokrasi (Ungku Aziz, 1992).

Pengurusan yang cekap dan berkesan dapat memastikan perjalanan koperasi sekolah berjalan lancar dan secara tidak langsung dapat mengekalkan kemajuan koperasi sekolah. Komitmen guru juga merupakan kriteria yang penting kerana guru yang berdedikasi akan mempunyai rasa tanggungjawab yang tinggi dan dapat memikul amanah yang diberi dengan baik dan berkesan demi kepentingan bersama. Minat untuk mengurus koperasi penting kerana tanpa minat sukar untuk guru koperasi menguruskan koperasi sekolah dan menjalankan aktiviti. Mereka juga harus  mahir dan arif tentang selok belok perniagaan terutamanya untuk mendapatkan pembekal yang menawarkan harga yang rendah.

Dalam mewujudkan kerjasama antara sekolah dan guru-guru penasihat koperasi,mereka  diberi ruang dan peluang untuk menghadiri kursus atau seminar tentang pendidikan dan pengurusan koperasi sekolah, peranan anggota dan institusi koperasi, penyelenggaraan akaun dan pelancongan di beberapa tempat kursus tertentu . Guru-guru penasihat juga perlu dibawa melawat ke koperasi sekolah yang berjaya supaya mereka mendapat  pendedahan dan pengetahuan dalam pengurusan. Melalui lawatan ini juga guru penasihat koperasi dapat melihat aktiviti yang dijalankan yang mana boleh mendatangkan keuntungan kepada koperasi sekolah. Kursus  dalaman perlu dijalankan secara berkala supaya guru-guru yang pernah menghadiri kursus boleh berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan ahli yang lain. Oleh hal demikian,pengetahuan dan ilmu mengenai koperasi sekolah ini sentiasa bertambah dan berkembang dan sekaligus menambahkan lagi kemajuan koperasi sekolah mereka.      

Pengaruh yang dekat dan kuat antara  semua  pemboleh ubah bebas juga menjadikan koperasi sekolah semakin produktif iaitu dalam fungsi dan kemahiran pengurusan, pengetahuan dan pengalaman dalam perniagaan dan kemahiran berkomunikasi dengan kejayaan koperasi sekolah.Ia juga menunjukkan bahawa ada koperasi sekolah menyediakan Buku Tunai, jurnal, lejer, jualan harian / tunai, buku log dan fail yang menyimpan senarai ahli, invois, resit dan sebagainya.Dengan adanya koperasi, pelajar dapat mempraktikkan ilmu yang dipelajari dengan situasi sebenarnya. Pengalaman mengurus koperasi dapat membantu pelajar dan guru-guru menjadi usahawan suatu hari nanti dan yang paling penting dapat menggunakan ilmu yang  dipelajari di dalam  kelas dan secara tidak langsung pelajaran yang diajar menjadi lebih menarik dan menyeronokkan.

Di samping itu  pelajar juga akan mempelajari cara untuk menjadi pengurus yang baik. Sumbangan koperasi sekolah kepada sekolah juga diberi perhatian kerana impaknya kepada pelajar adalah besar, kerana dengan adanya koperasi sekolah pelajar-pelajar boleh membeli barang-barang dengan harga yang murah dan ada sesetengah  koperasi sekolah mampu meletakkan harga yang lebih rendah dari kedai di luar. Pertambahan ahli juga bertambah setiap tahun dan ini memberi kesan yang baik kepada koperasi sekolah kerana modal syer akan bertambah dan aktiviti koperasi juga boleh dipelbagaikan dan secara tidak langsung ia boleh memberi kesan kepada keuntungan koperasi. Jika koperasi mendapat untung yang banyak, maka anggotanya juga akan merasa nikmatnya kerana mendapat dividen yang tinggi. Koperasi sekolah ini  mampu mengagihkan  dividen 100% dan 30%  kepada ahlinya di samping melatih pelajar yang boleh dipercayai untuk menguruskan koperasi.

Penglibatan pelajar dalam pengurusan koperasi sekolah juga perlu diperluaskan supaya pelajar pelajar mendapat pengalaman dalam menguruskan perniagaan. Dengan penglibatan pelajar, maka ciri-ciri keusahawanan dapat diterapkan kepada pelajar.. Oleh itu,kebanyakan pelajar  diberi tugas yang mudah seperti membantu guru mencatat jualan harian, menyusun barang, sebagai pembantu kedai, dan mengira stok. Penyediaan akaun  dilakukan oleh guru kerana koperasi sekolah yang dikaji menggunakan program SEKKOP. SEKKOP adalah satu pakej sistem perisian komputer bersepadu yang mempunyai tiga fungsi iaitu pengurusan keanggotaan, perakaunan dan perniagaan koperasi sekolah. Sistem ini berfungsi untuk mengendalikan rekod dan maklumat keanggotaan, manakala sistem perakaunan menyediakan rekod-rekod perakaunan dan enyata kewangan. Sistem perniagaan berfungsi untuk menguruskan rekod jualan dan stok di kedai koperasi. ANGKASA menawarkan sistem ini bagi memenuhi keperluan perakaunan koperasi sekolah. Matlamat perkhidmatan SEKKOP ialah untuk meluaskan penggunaan sistem perisian keanggotaan, perakaunan dan perniagaan dengan cara kerja khidmat, senggara dan nasihat berterusan. Dengan khidmat, senggara dan nasihat berterusan koperasi sekolah boleh mengurus keanggotaan, perakaunan dan perniagaan secara berkomputer dan ini banyak membantu pengurusan koperasi sekolah ini.

3.0 PENUTUP
Dalam pengurusan dan pentadbiran koperasi yang berjaya dan maju,pengurusan yang cekap dan efisyen merupakan kejayaan dan keutuhan sesebuah organisasi koperasi. Kemajuan dan kejayaan koperasi sekolah banyak bergantung kepada pengurusan yang cekap dan berkesan, kepelbagaian aktiviti dan sokongan ahli serta pihak pentadbir. Semua pihak perlu bekerjasama untuk meningkatkan kemajuan dan keuntungan koperasi sekolah. Begitu juga dengan perkhidmatan SEKKOP dan ANGKASA, mereka bersama-sama pihak koperasi sekolah memastikan sistem koperasi digunakan sepenuhnya secara sebaiknya.
     Pihak pentadbir juga perlu peka dengan beban tugas yang terpaksa dipikul oleh guru penasihat koperasi dan sentiasa memantau masalah yang dihadapi dalam pengurusan koperasi sekolah supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi sekolah dalam memajukan koperasi sekolah dan sekaligus member sumbangan dan menaikkan nama sekolah.
Top of Form
 ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute
NORA DANISH <---- cute pictures of Nora Danish!)


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, April 30, 2013

CIRCLE OF INFLUENCE


PROGRAM YANG DICADANGKAN UNTUK MENGAWAL MASALAH DISIPLIN PELAJAR MELALUI CIRCLE OF INFLUENCE

Dalam menggunakan circle of influence di sekolah,atau dikenali sebagai bulatan pengaruh, terdapat banyak program yang boleh dijalankan untuk mengawal masalah disiplin di sekolah. Antaranya ialah dengan melaksanakan program e-disiplin di sekolah.  Program ini dinamakan Sistem Kawalan Disiplin Murid (e-Disiplin) dengan objektifnya  memastikan pengurusan disiplin sekolah berada pada tahap yang terbaik, mempunyai daya kawal selia disiplin yang mantap dan berkesan.

KONSEP
Sistem ini merupakan satu sistem pengurusan disiplin yang dapat mengesan dan mengawal tingkahlaku pelajar.
Dalam menggunakan kaedah circle of influence, peranan semua warga sekolah dari organisasi atasan hingga terbawah amat diperlukan.  Pertama sekali,dalam kalangan guru-guru di sekolah sama ada guru yang memegang jawatan pentadbir sekolah atau guru biasa,mereka perlu menjadi guru disiplin dalam pelaksaan dasar dasar ‘semua guru adalah guru disiplin’. Oleh itu,tidak boleh timbul isu terdapatnya guru yang tidak mahu mengambil berat mengenai disiplin pelajar sekolah atas alasan mereka tidak memegang jawatan dalam bahagian disiplin atau sebagainya. Semua guru akan bertindak sebagai guru disiplin di sekolah itu. Untuk merealisasi dan melaksanakan dasar ini,dasar ”Semua Guru Adalah Guru Disiplin” adalah yang paling penting .maka semua guru dipertanggungjawabkan untuk memantau salah laku pelajar sepanjang waktu persekolahan.

Kedua,dalam menggunakan peranan dan pengaruh guru kaunseling, Pemantapan kerjasama dan tindakan antara guru disiplin dan guru bimbingan dan kaunseling harus dikukuhkan lagi dengan perjanjian atau usahasama dalam melaksanakan e-disiplin ini.Guru bimbingan kaunseling dan guru disiplin harus bekerjasama kerana dalam disiplin sekolah ini,masing-masing memerlukan antara satu sama lain. Guru kaunseling juga boleh menjadi guru disiplin seperti pelaksanaan pertama namun haruslah sentiasa menitikberatkan soal etika dan kemahiran kaunseling dalam menguruskan diri sebagai guru disiplin kepada pelajar sekolah. Hal ini akan memberi gambaran kepada pelajar bahawa guru kaunseling juga tidak akan bersekongkol dalam masalah disiplin yang dilakukan mereka.  
Sistem e-Disiplin merupakan satu kaedah pemarkahan (merit & penalti) secara automasi yang berfungsi sebagai satu instrumen bagi mengukur, mengesan dan mengawalselia prestasi disiplin pelajar dan berperanan sebagai panduan bagi merangka langkah-langkah intervensi dalam pengurusan disiplin yang mantap di sekolah.
PELAKSANAAN

Sistem Pemarkahan
Maksud ’markah’ dalam e-Disiplin adalah markah penalti dan markah merit yang diberikan kepada seseorang pelajar. Markah penalti diberikan bagi kesalahan yang dilakukan manakala bagi setiap kebaikan atau kerja amal yang dikenalpasti, pelajar akan mendapat markah merit. Markah ini diberikan bukan sebagai satu bentuk hukuman malah ia bersifat sebagai petunjuk atau indikator bagi tujuan mengawalselia tingkahlaku pelajar.Pihak sekolah yang bertanggungjawab untuk memberi markah dan penalty kepada pelajar adalah pihak guru,warden asrama,pembantu sekolah,pengawal keselamatan, dan dibantu oleh pihak am seperti staf,pekerja kantin,dan tukang kebun tetap sekolah. Ini dinamakan cirlcle of influence yang mana semua pihak terlibat dan mempunyai peranan yang akan bertindak untuk mengawal masalah disiplin tersebut. Oleh itu,semua guru dan pihak yang berkuasa dalam member penalty dan merit ini akan diberi borang saman tersebut untuk dikeluarkan kepada pelajar yang bermasalah itu tepat pada masanya atau selepas berbincang dengan guru-guru.

Peruntukan Markah
Dalam pemberian markah penalti dan markah merit,pelajar-pelajar yang didapati melanggar peraturan sekolah akan diisu atau disaman dengan ’Borang Salah Laku’ (BSL) atau lebih dikenali sebagai ’Saman Disiplin’ oleh guru-guru dan pihak yang diberi kuasa di mana sahaja mereka berada dalam kawasan sekolah  dan markah penalti akan diberikan mengikut kadar yang ditetapkan iaitu sebagai contoh 3 markah bagi kesalahan ringan, 5 markah bagi kesalahan sederhana dan 10 markah bagi kesalahan berat. Manakala bagi setiap kebaikan atau kerja amal yang dikenalpasti, pelajar akan mendapat markah merit. Setelah mencapai jumlah markah yang ditetapkan, sistem akan secara automatik memaparkan peringatan bagi mengeluarkan Amaran 1 Amaran 2 dan seterusnya sehingga Amaran 5 iaitu Buang Sekolah.

Sistem Permarkahan  dan Tindakan Sekolah mengikut Sistem e-Disiplin yang akan digunakan adalah seperti berikut. Ia akan digunakan di semua sekolah yang menyokong program e-dispilin ini dalam hasrat membantu mengawal masalah disiplin pelajar di sekolah.  Sewajarnya semua sekolah di Malaysia terutamanya menggunakan sistem atau program ini kerana selain daripada kaedah baru dan berkesan,ia member banyak impak positif kepada pelajar di mana mereka akan berlumba-lumba untuk mendapatkan merit dan akan berasa malu apabila dikenakan saman atau penalty terutama apabila kesalahan mereka ditangkap di hadapan pelajar-pelajar lain. Sebagai pelajar juga kita sedia tahu mereka juga tidak menginkan untuk mengumpul surat penalty yang mana mereka sedia tahu mereka akan dikenakan tindakan susulan mengikut markah penalty yang mereka lakukan sepanjang mereka berada di sekolah tersebut.

Rajah jumlah markah (kes disiplin) dan tindakan terhadap pelajar
Selepas memahami pelaksaan program dalam mengawal disiplin pelajar di sekolah itu, proses kawalan disiplin juga perlu dilaksanakan untuk melengkapi program e-disiplin ini.
Proses kawalan disiplin pelajar terdiri daripada :
1.       Kerja Amal
Pelajar-pelajar yang melakukan salah laku disiplin dan telah diberi amaran akan diberikan suatu bentuk kerja amal yang bukan bercorak hukuman, sebaliknya untuk memberinya peluang memperbaiki dirinya agar berkelakuan positif.Contohnya,mereka di kenakan tugasan kerja amal seperti membersihkan taman sekolah atau mengemas buku di perpustakaan. Walaupun mereka dikenakan penalti, dasar ini member satu tugas positif untuk mengubah tingkah laku langsang yang mereka lakukan dengan tugas yang positif.
2.      Bimbingan dan Kaunseling 
Pelajar yang bermasalah disiplin ini harus di beri satu atau lebih sesi kaunseling untuk mengenal pasti punca dalaman mereka yang membuatkan mereka melakukan kesalahan disiplin. Bimbingan dan kaunseling ini akan diberi kepada semua pelajar yang melakukan kesalahan yang sama atau berulang-ulang atau yang kerap dikenakan penalty agar dapat mereka mengubah tingkah laku dan member peluang kepada mereka untuk berkongsi masalah sebenar mereka. Semua pelajar yang membuat kesalahan berhak diberi kaunseling untuk memastikan perubahan tingkah laku mereka ke arah yang lebih baik.
3.      Program Intervensi
Program ini adalah rentetan daripada selepas pelaksanan program e-disiplin di sekolah iaitu untuk memberi peluang yang secukupnya kepada pelajar yang terlibat dalam salah laku disiplin, Program tersebut adalah  program yang melibatkan pembangunan sahsiah diri secara sistematik. Antara program intervensi yang boleh dilaksanakan ialah contohnya seminar kesan merokok, menjalankan  forum yang melibatkan pelajar bermasalah ini supaya mereka yang melakukan disiplin ini nampak kebaikan dan keburukan tingkah laku mereka , kem jati diri yang mencabar emosi dan minda mereka,lawatan ke rumah kebajikan,pusat serenti, pusat pemulihan akhlak, pusat rawatan dadah atau rokok, penjara, sekolah Henry Gurney dan sebagainya.
Kesimpulannya,sekiranya cadangan ini dijalankan di semua sekolah, ia akan membawa kepada progress yang baik kepada sekolah dan sekaligus kepada pelajar. Telah banyak program lain yang dijalankan namun tidka membuahkan hasil yang memberangsangkan jadi dengan adanya langkah baru yang mana program e-disiplin ini,diharapkan ia akan banyak membantu para pelajar dan sekolah.

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Thursday, April 4, 2013

Cuti kewwwwwwwww?

Assalamualaikum semua.. :)

Hari ini boleh dikatakan aku dapat tidur yang berkualiti. Ditambah pula Abc,, lagi lah sedap tidur. Hewhew. Anyway anyhow, simptom PMS aku bulan nie sangat baik. Alhamdulillah tak de cramp,xde hurt. Syukur... Cuma permainan hormon cukup hebat ah! Hebat gila. Semua benda bf aku buat,aku rasa tak kena.Semua salah. Sampai dia mintak putus dengan aku. How dare !!! 

Heheheeeee. Senang kan? Bercinta, putus. Semudah kata2. Tapi dalam hati,Allah saja yang mengetahui. 


Itu cuti yang pertama,,

Ini pula cuti yang kedua. Esok aku akan bertolak balik kampung. Kelate Wakah Baru. Hari nie xde kelas pun,tp tetap x leh balik lg sebab kena tunggu kawan dr KL datang amek..So. Yeay balik ngn kete jimat RM46 tambang bas :) Cuti apa? Cuti midsem.................

Walaupun bunyi nye macam seronok kan,tapi hakikatnya jangan harap la cuti akan jadi cuti yang berkualiti bagi kita2 sebagai student nie. Lepas cuti terus ada 2 midterm test. Lepas tu ada 5 assignment 

1. Individu sintaksis
2. Individu semantik
3. Proposal 
4. Latihan manual etika kaunseling
5. RPH KPD makroteaching.

Nie yang penting dan urgent la. 

Yang penting tapi tak urgent ada jugak lagi

5. Group sintaksis
6. Group semantik
7. Kajian tindakan KPD
8. Proposal - lagi
9. Group etika kaunseling

dan ada lagi lain2 yang malas nak mengenang kembali kisah duka. 


Now you tell me apa ertinya seminggu cuti? apakah? apakah? 

Anyhow anyway again, walau apa pun berlaku,aku akan tetap menjadi diri aku! Huh persetankan kerja-kerja ini semua. My life is not just to study but study is my life. +_+  For sure lah aku nak keluar gak ngan BFF-BFF aku kat kampung tu nanti... tak gitewww? 

Ida..asmah..ain..
Nunu..shi..fa..
yon..irwan..fikri..ajib..
Kinah..T'ahh...
Mek cah..Anis Zahirah..

Dan yang paling penting dan utama mesti lah nak spent time dengan family aku yg makin lama makin sedikit bilangannya.. Mula2 abg aku kawen,dia berhijrah. Kemudian ayah meninggal. Dia pergi selama-lamanya. Kemudian lagi, adik pempuan aku kerja. Berhijrah jugak. So now on tinggal lah mek,aku,adik laki and abg nombor dua. 4 orang ahli rumah kami termasuk aku.. Hewhew.. kalu aku dah bukak cuti,tinggal lah mereka bertiga...sedihnya..... :( 
Tapi..hijrah itu perjuangan...






Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, February 19, 2013

Kenapa kita kena belajar etika kaunseling?

Assalamualaikum 

Semester nie saya belajar subjek Etika dalam Kaunseling. 
So disini saya bacalah sikit2 ttg subjek nie sebelum pelajaran bermula daripada nikalila.wordpress.com..


Rasional mengapa etika profesional sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling

1.0 Pengenalan
Secara umunya etika adalah merupakan satu garis panduan yang digunakan bagi membantu seseorang ahli profesional menjalankan tugasnya mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Pada dasarnya istilah etika berasal daripada istilah Yunani iaitu “ethos” yang bermaksud hukum, adat resam, budi pekerti dan kebiasaan. Secara umumnya terdapat tiga ciri utama etika iaitu bertindak sebagai peraturan, manual kerja atau prosedur kerja, dan nilai-nilai murni yang perlu dipatuhi (Professional Counseling, 2010). Etika memainkan peranan penting dalam menjalankan tugas dan peranan dalam pekerjaan, matlamat utama etika digubal adalah untuk membimbing ke arah tahap profesional yang lebih tinggi (Francis, 2009). Etika dalam kaunseling adalah merupakan salah satu contoh etika yang ditekankan dalam bidang perkhidmatan kaunseling yang perlu dipatuhi oleh kaunselor bagi mengukuhkan lagi tahap profesional mereka.
Dalam perkhidmatan kaunseling terdapat beberapa kod etika yang boleh dijadikan sebagai panduan dan rujukan, antaranya ialah seperti kod etika yang digariskan oleh Persatuan Kaunseling Amerika (ACA). Lazimnya setiap negara mempunyai kod etika dalam amalan kaunseling yang dijalankan dalam negara tersebut, sebagai contohnya di malaysia badan yang bertanggungjawab mengeluarkan kod etika dan prinsip-prinsip kaunseling dijalankan oleh Persatuan Kaunseling Malaysia (PERKAMA). Secara amnya kesemua kod etika yang digariskan oleh persatuan-persatuan kaunseling tersebut mempunyai persamaan iaitu menitikberatkan amalan profesionalisme kaunselor dan hal ehwal kebajikan klien. Matlamat utama etika ini digubal adalah untuk menjamin perkhidmatan kaunseling agar menjadi lebih cekap, telus, amanah, serta menjamin keselamatan dan kerahsiaan klien.
Terdapat pelbagai etika yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling, secara ringkasnya etika profesional yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling dapat dibahagikan kepada empat prinsip etika yang utama iaitu yang pertama ialah autonomi, merujuk kepada syarat yang membenarkan klien untuk bebas membuat pilihan. Prinsip kedua ialah bukan berbentuk kejahatan (nonmaleficence), iaitu merujuk kepada tindakan kaunselor untuk mengelak daripada perkara-perkara yang membawa mudarat kepada klien. Prinsip ketiga ialah kepatuhan yang merujuk kepada persetujuan limitasi perhubungan di antara kaunselor dengan klien. Seterusnya prinsip yang keempat ialah kebajikan yang merujuk kepada tindakan kaunselor untuk memberikan hasil yang positif kepada klien (Pack-Brown & Williams, 2003). Huraian dalam perbincangan kertas kerja ini akan memfokuskan kepada rasional penekanan etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling.
2.0 Rasional penekanan etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling
Dalam profesion menolong, etika adalah merupakan panduan yang dapat memastikan tugas kaunselor dapat dijalankan dengan lebih cekap selari dengan matlamat kaunseling yang ingin dicapai. Antara tujuan utama etika profesional sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling adalah untuk menjadikan kaunselor menjadi lebih cekap dimana sebarang kesilapan yang dilakukan oleh kaunselor dapat diminimakan. Selain itu, etika yang ditekankan akan dapat meningkatkan keberkesanan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan (Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh & Hapsah Md. Yusof, 2002).
Dari segi rasionalnya, etika profesional ini dapat membantu seseorang kaunselor dapat menjalankan tugas dan peranan mereka dengan lebih baik. Dari sudut pandangan masyarakat, kaunselor dilihat sebagai seorang model sosial yang baik kerana mereka terlibat dengan profesion menolong, oleh itu jika berlaku perkara-perkara seperti ketidakcekapan yang dilakukan oleh kaunselor maka tanggapan masyarakat mungkin akan berubah terhadap kaunselor dan ahli-ahli profesional yang lainnya. Dalam hal ini, ketidakcekapan seorang kaunselor lazimnya akan digeneralisasikan secara keseluruhannya oleh segelintir individu terhadap profesion kaunseling. Sebagai contohnya disini segilintir individu dalam masyarakat tentu akan memandang serong terhadap profesion seorang kaunselor apabila mereka mendengar kes-kes dimana kaunselor yang melanggar etika seperti melakukan aktiviti seksual dengan klien mereka atau cubaan mencabul kehormatan klien mereka. Kesannya masyarakat akan sentiasa memberi kritikan sehingga membentuk stereotaip secara keseluruhannya ke atas mereka yang berada dalam bidang profesion kaunseling. Oleh sebab itulah mengapa etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling sangat ditekankan untuk mengelak kaunselor bertindak di luar daripada etika yang digariskan, jika etika profesional dipatuhi oleh kaunselor maka perkhidmatan kaunseling akan dapat dijalankan dengan cekap dan baik.
Satu lagi faktor yang menyebabkan etika sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling ialah menggalakkan kaunselor mengarah ke arah tahap profesional. Dalam profesion kaunseling, profesionalisme membantu membawa kepada nama baik (good will) kepada mereka yang yang mengamalkan kod etika dengan baik (Francis, 2009). Secara rasionalnya apabila seseorang kaunselor mempunyai nama baik maka ini tentu akan mengekalkan reputasi baik mereka dan boleh membawa manfaat yang lain kepada mereka. Sebagai contohnya bagi kaunselor profesional yang mempunyai reputasi yang baik, hal ini akan menyebabkan mereka mudah mendapatkan klien untuk menerima perkhidmatan kaunseling daripada mereka kerana klien biasanya akan lebih yakin dengan kaunselor-kaunselor yang mempunyai nama baik dan rekod reputasi yang baik dalam menjalankan perkhidmatan kaunseling mereka. 
3.0 Rasional penekanan prinsip etika persetujuan termaklum (informed consent)
Salah satu etika profesional utama yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling ialah persetujuan termaklum. Menurut Fisher (2003), persetujuan termaklum adalah merupakan perjanjian utama bagi melindungi hak-hak privasi klien yang dilakukan pada awal sebelum perkhidmatan kaunseling dijalankan. Prinsip etika ini menekankan kepada keperluan seseorang kaunselor untuk memberikan penerangan yang secukupnya kepada klien tentang perkara-perkara berkaitan matlamat kaunseling, teknik dan prosedur dalam perkhidmatan kaunseling, kerahsiaan, limitasi dan risiko tertentu serta hal-hal penting lain yang melibatkan kaunselor dan juga klien. Dalam hal ini kaunselor juga seharusnya menjelaskan dengan lebih mendalam kepada klien terhadap perkara-perkara seperti implikasi daripada proses kaunseling, penarikan diri daripada terus menerima perkhidmatan, pengunaan ujian dan laporan serta jumlah bayaran bagi khidmat kaunseling yang dijalankan tersebut.
Secara rasionalnya dengan adanya etika ini, klien dapat mengetahui dengan lebih mendalam dan dapat memberi gambaran secara kasar tentang proses-proses yang akan berlaku pada keseluruhan khidmat kaunseling yang diterima oleh mereka. Klien juga akan dapat menilai sejauhmana keberkesanan daripada khidmat kaunseling yang bakal dijalankan di samping mempunyai kebebasan untuk menarik diri jika syarat-syarat yang dijelaskan seperti mana yang dijelaskan oleh kaunselor tidak dipatuhi. Selain itu, melalui makluman dan penjelasan yang diberikan juga membantu klien untuk mengelak daripada sebarang penipuan dalam aspek-aspek tertentu seperti bayaran bagi khidmat kaunseling yang dijalankan, klien juga dapat mengetahui hak-hak mereka dalam undang-undang. Bagi kaunselor pula, perkara-perkara yang dijelaskan dalam etika persetujuan termaklum ini berperanan sebagai panduan kepada mereka untuk menjalankan perkhidmatan kaunseling secara cekap dan telus sesuai dengan prinsip profesional yang dipegang oleh mereka. Dengan erti kata lainnya kaunselor akan melaksanakan tugas berdasarkan kepada apa yang telah dijelaskan dan dimaklumkan kepada klien.
4.0 Rasional penekanan prinsip etika kerahsiaan.
Seterusnya etika profesional yang sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling ialah prinsip kerahsiaan. Berdasarkan etika yang digariskan, seseorang kaunselor tidak boleh mendedahkan maklumat sulit tanpa persetujuan daripada klien. Kaunselor juga harus memastikan bahawa setiap rekod maklumat berkaitan klien seperti laporan, rakaman kaset dan video disimpan di tempat yang selamat dan hanya pihak yang mempunyai kuasa tertentu sahaja boleh mendapatkan rekod maklumat tersebut (ACA, 2005). Prinsip kerahsiaan dalam etika kaunseling ini sangat penting dan perlu diterangkan kepada klien pada setiap sesi kaunseling yang dijalankan.
Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan prinsip etika ini sangat rasional ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling. Salah satu di antaranya ialah untuk mengelakkan klien daripada menerima keaiban daripada orang lain, sebagai contohnya klien tersebut mungkin terlibat dengan isu-isu sensitif atau peristiwa trauma yang berlaku dalam dirinya seperti penderaan, menjadi mangsa rogol, masalah seksual, terlibat dengan penyalahgunaan dadah, mempunyai keinginan untuk membunuh diri, menyertai kumpulan haram dan sebagainya. Setiap klien yang menerima perkhidmatan kaunseling tidak akan dapat mengelak daripada meluahkan pengalaman tidak kira pahit atau pun manis terhadap kaunselor. Oleh itu prinsip kerahsiaan dalam bidang kaunseling ini sangat rasional ditekankan agar menjadikan klien lebih yakin, percaya dan berasa selamat dengan maklumat yang mereka dedahkan. klien juga dapat meluahkan masalah yang dihadapinya dengan rasa bebas tanpa wujud perasaan ragu-ragu. Kesannya hal ini akan menyebabkan kaunselor mudah mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh klien. Dengan adanya prinsip kerahsiaan ini, kaunselor akan dapat menonjolkan diri sebagai individu yang boleh dipercayai, amanah dan bertanggungjawab untuk menjaga hak dan kepentingan privasi klien.
5.0 Rasional penekanan prinsip etika keadilan
Satu lagi prinsip utama dalam etika profesional perkhidmatan kaunseling ialah keadilan. Prinsip etika ini menekankan kaunselor bersikap adil secara sama rata terhadap klien yang datang mendapatkan bantuan kaunseling. Mengikut etika ini, kaunselor tidak boleh mengamalkan atau melakukan diskriminasi terhadap perbezaan manusia dari segi aspek-aspek seperti budaya, umur, gender, bangsa, etnik, agama, kepercayaan, ketidakupayaan fizikal dan mental, orientasi seksual, bahasa yang digunakan, status perkahwinan, status sosioekonomi dan apa-apa sahaja yang membezakan di antara klien dengan kaunselor (NCDA, 2007). Kaunselor seharusnya perlu mengambil kira isu-isu sensitif yang dimiliki oleh klien. Kaunselor haruslah mempunyai kemampuan mengubah perasaan negatif mereka terhadap sesetengah klien suapaya klien merasa diri mereka dihormati (Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh & Hapsah Md. Yusof, 2002).
Dalam hal ini, terdapat rasionalnya mengapa etika keadilan ini sangat ditekankan, perkara ini dapat membantu klien berasa selesa semasa menerima khidmat kaunseling. Bayangkan jika seseorang kaunselor itu menekan klien dengan isu-isu sensitif yang tidak disukainya, keadaan ini akan membawa kepada kesan negatif kepada klien tersebut. Keadilan dalam perkhidmatan kaunseling ini bukan sahaja terhad kepada isu-isu yang sensitif tetapi juga kepada pengalaman-pengalaman lepas yang dilalui oleh klien. Sebagai contohnya kaunselor tidak sepatutnya cuba menghakimi klien tentang pengalaman lepas klien yang pernah terlibat dengan masalah mendera anak-anaknya dengan teruk. Akibatnya apabila berlaku perkara-perkara seperti ini, persepsi negatif akan wujud di antara kaunselor dan juga klien, contohnya dalam situasi tadi kaunselor akan cenderung menilai klien sebagai seorang yang “jahat” kesannya klien mula hilang kepercayaan kepada kaunselor dan beranggapan bahawa tidak ada sesiapa lagi di dunia ini yang sudi memaafkan kesalahan lampaunya. Situasi-situasi seperti ini akan menjejaskan perjalanan kaunseling, kesannya matlamat kaunseling yang dibina tidak tercapai. Perkara ini membuktikan kepada kita bahawa etika keadilan dalam perkhidmatan kaunseling sangat penting, ia juga menjadi garis panduan kepada kaunselor agar tidak bersikap prejudis kepada klien dan melayan klien secara sama rata tanpa mengimbilkira perbezaan yang ada pada manusia.
6.0 Rasional penekanan prinsip etika kesejahteraan (wellness)
Kod etika profesional juga mengariskan bahawa dalam perkhidmatan kaunseling, kaunselor seharusnya menjaga kesejahteraan klien yang datang mendapatkan khidmat kaunseling. Etika ini menekankan seseorang kaunselor perlu menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan klien dengan cara memelihara minat dan kesejahteraan klien (Pack-Brown & Williams, 2003). Kesejahteraan klien tersebut termasuklah memberi perlindungan kepada klien dari segi fizikal, emosi dan juga trauma psikologikal. Selain itu, etika ini juga menggariskan bahawa klien tidak boleh diperalatkan untuk kepentingan diri kaunselor bagi tujuan kewangan, emosi, seksual dan sebagainya. Seseorang kaunselor tidak boleh menyalahgunakan hasil penilaian dan intrepretasi dalam kaunseling dan mereka juga bertanggungjawab untuk menghalang orang lain daripada menggunakan maklumat tersebut. Bagi menjaga perasaan klien, kaunselor juga perlu menghormati hak klien yang mana klien berhak untuk mengetahui keputusan sesi yang dijalankan, intrepretasi, kesimpulan dan cadangan-cadangan yang dibuat oleh kaunselor (ACA, 2005).
Secara rasionalnya etika ini ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling adalah agar memastikan bahawa kebajikan dan kepentingan klien dapat dijaga sepanjang mereka menerima khidmat kaunseling. Bayangkanlah  jika terjadi perkara-perkara yang tidak diingini dalam sesi kaunseling sehingga menyebabkan emosi dan mental klien terganggu disebabkan oleh kaunselor, maka perkara ini boleh menyebabkan matlamat kaunseling yang dibina di antara klien dan kaunselor tidak akan dapat tercapai. Matlamat utama perkhidmatan kaunseling adalah untuk membimbing klien dalam mencari penyelesaian masalah dan bukannya untuk lebih memudaratkan lagi keadaan klien dengan menyebabkan emosi dan mental mereka terganggu. Oleh yang demikian, etika untuk menjaga kesejahteraan klien ini sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling bagi mengelak kaunselor bertindak yang tidak sepatutnya dilakukan. Etika ini juga membantu ke arah proses menolong secara profesional dimana dengan adanya sikap untuk melindungi klien dan menjaga kesejahteraan mereka dari aspek fizikal, emosi dan juga psikologikal maka perkhidmatan kaunseling yang dijalankan akan dapat dilaksanakan dengan baik dan lebih berkesan.
7.0 Rasional penekanan prinsip etika perhubungan kaunselor dan klien dalam kaunseling
Satu lagi aspek yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling adalah etika berkaitan dengan perhubungan kaunselor dengan klien dan juga ahli profesional yang lain. Etika profesional ini menggariskan bahawa seseorang kaunselor tidak boleh menjalankan perkhidmatan kaunseling dengan klien yang mempunyai pertalian atau hubungan tertentu dengan kaunselor, jika perkara itu berlaku kaunselor hendaklah merujuk klien tersebut kepada ahli profesional yang lain. selain itu, kaunselor juga harus mengelak hubungan hubungan dua hala (dual relationship) dengan klien yang boleh mempengaruhi penilaian profesional ataupun apa-apa yang boleh menyebabkan risiko kemudaratan kepada klien (Pack-Brown & Williams, 2003). Sebagai contohnya disini kaunselor terlibat dengan perhubungan intimasi dan seksual dengan klien. Dalam etika profesional seseorang kaunselor tidak boleh mengadakan sebarang interaksi dan hubungan peribadi dengan klien ataupun mana-mana ahli keluarga klien dalam jangka masa selama lima tahun selepas perkhidmatan kaunseling terakhir dilakukan. Selain itu terdapat juga etika lain yang melibatkan perhubungan di antara kaunselor dengan klien, antaranya ialah kaunselor tidak boleh terlibat dengan aktiviti yang memberi kepentingan kepada mereka seperti terlibat dengan perniagaan atau aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh klien.
Dalam hal ini terdapat rasional mengapa etika ini ditekankan oleh kaunselor dalam perkhidmatan kaunseling. Salah satu perkara yang menyebabkan etika ini rasional ditekankan ialah jika klien yang datang mendapatkan perkhidmatan kaunseling tersebut adalah merupakan ahli keluarga, saudara mara dan orang-orang yang dikenali seperti sahabat handai maka hal ini sudah tentu akan mempengaruhi pertimbangan kaunselor secara profesional ketika melakukan sesi kaunseling. Begitu juga halnya pertimbangan wajar sebagai seorang kaunselor juga akan terganggu jika mereka terlibat dengan sebarang perhubungan emosi (percintaan) dan seksual dengan klien, apabila keadaan seperti ini berlaku sesi kaunseling yang dijalankan cenderung akan berubah kepada suasana romantik yang mana ia boleh mempengaruhi pemikiran dan emosi kaunselor. Keadaan seperti ini boleh lari daripada prinsip profesionalisme yang dipegang oleh seseorang kaunselor, sebagai akibatnya perkara-perkara seperti ini boleh menjejaskan matlamat proses kaunseling.
8.0 Penutup
Secara kesimpulannya dapatlah dijelaskan bahawa penekanan etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling boleh membawa kepada manfaat penting kepada pihak-pihak yang terlibat dalam proses kaunseling iaitu kaunselor, klien mahupun kepada ahli-ahli profesional lain yang berada dalam bidang profesion kaunseling. Etika yang digariskan dalam kaunseling secara amnya bertujuan untuk memastikan perkhidmatan kaunseling dapat dilaksanakan dengan baik seperti mana matlamat kaunseling yang sepatutnya yang ingin dicapai. Selain itu, etika profesional yang ditekankan juga adalah bertujuan untuk mengurangkan kesilapan-kesilapan biasa yang dilakukan oleh kaunselor yang mana ianya boleh menggangu proses perjalanan dalam memberikan perkhidmatan yang dilakukan secara profesional. Oleh sebab itulah terdapat rasionalnya mengapa etika-etika profesional ini perlu diberi perhatian oleh pihak-pihak yang terlibat dalam perkhidmatan kaunseling.    
Rujukan
American Counseling Association (ACA). (2005). ACA Code of Ethics. Diterima pada — Februari 2011, daripada http://www.counseling.org.pdf
Fisher, C. B. (2003). Decoding Ethics Code.  Utd. States: Sage Publications, Inc.
Francis, R. D. (2009). Ethics for Psychologists. (2nd ed). United Kingdom: BPS Blackwell.
National Career Development Association (NCDA). (2007). Code of Ethics. Diterima pada — Februari 2011, daripada http://www.ncda.org/pdf/EthicalStandards.pdf
Pack-Brown, S. P., & Williams, C. B. (2003). Ethics in a Multicultural Context. Utd. States: Sage Publications, Inc.
Professional Counselling. (2010). Etika Kaunseling: Kepentingan dan Pengunaannya. Diterima pada — Februari 2011, daripada http://www.i-counsellor.com/assets/docs.pdf
Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh & Hapsah Md. Yusof. (2002). Kaunseling Individu. Petaling Jaya: Prentice Hall.
Disediakan oleh:
A. Rahman A. N. (Februari, 2011).

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Popular Posts