Join kawasan gadis cantik jejaka tampan

Tuesday, February 19, 2013

CARA HILANGKAN SUNBURN DI MUKA

Assalamualaikum semua.. :)


Kalau ada insan2 kiut yg selalu mengikuti blog rama2 nie,kalian pasti ingat lg yg i ada citer yg i jadi fasi outdoor untuk jaga bahagian river crossing & water confident during semester break yg lepas. Ingt lg x? Klu tak ingt.. gi makan kismis nuh. Heee.
Dan 
Bila berakhir semua tu u guys tahu kan mcm mana keadaan kulit muka n tgn i? Rentung. Serius. Tak tipu and tak hiperbola kan keadaan pun. Sumpah rentung. 
Skg dah hampir 3 minggu berlalu.. walaupun rentung tu dah okay,tp kesan sunburn tu masih ada. Pipiku masih berbelang ibarat kuda belang yg malang.  So kulit yg ada nie fake lah semata2. *mcm la yg asal putih sgt. Bluerrkk * Bila mengadu kat mak,kt kwn2,sume bg ayt klishe. *nnt ilang la tu... xyh pakai pape. So i pun ok la. Fine.. So tunggu punya tunggu.. tunggu..tak ilang2.. penat dgn penantian yg menyeksakan ini,hari nie baru lah terdetik nak search internet pasal nie.. So here's the solution ! 

Solution la sgt.. belum cuba lg. Tp xpela org kata belum cuba belum tawww.
Let me try first.

CARA HILANGKAN SUNBURN DI MUKA


1. Parut ubi kentang dan timun, gaul rata pastu sapu kat muka yg sunburn. 
Biar selama 10 minit pastu cuci bersih.

2. Potong aloe vera dan kopek amek isi je. 
Lumurkan di bahagian yg terbakar. kalau aloe vera ni kita amalkan selalu elok utk kulit tau. macam kita sapu losen (lembapkan kulit). guna aloe vera lg jimat dan xmerbahaya sbb xda bahan kimia.

3. Guna yogurt. 
Mcmane? blend jek yogurt dgn timun (leh jugak pakai telur kuning) pastu buat mask. kesannya kulit muka tegang dan mengurangkan kesan sunburn.

4.Tembikai 
Pom boleh. hiris nipis2 pastu tekan kat muka selama 2o minit pastu bilas bersih. tembikai ada zat astrigen yg boleh menyejukkan kulit yg terbakar sbb matahari.

5.Nak guna mayonis pom boleh. 
Sapu jek kat muka selepas terkena sunburn.

6.Tomato 
Juga boleh menghilangkan “sun-burn”. Caranya ialah sama ada anda belah 4 tomato itu dan gosok di muka, atau boleh juga kisar dan pupurkan diwajah. Insya-allah, “sun-burn” itu akan berkurangan.


Thats it. Ok x? Anyway.. semua nie sume makanan! Hehe. Sambil tempek kat muka sambil mulut mengunyahh.. :)  Kecuali aloe verra tu la. Simple kan tips ni. Lagipun inilah masanya kita boleh mendekatkan diri dengan sumber alam semulajadi ni kannnn 




Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Kenapa kita kena belajar etika kaunseling?

Assalamualaikum 

Semester nie saya belajar subjek Etika dalam Kaunseling. 
So disini saya bacalah sikit2 ttg subjek nie sebelum pelajaran bermula daripada nikalila.wordpress.com..


Rasional mengapa etika profesional sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling

1.0 Pengenalan
Secara umunya etika adalah merupakan satu garis panduan yang digunakan bagi membantu seseorang ahli profesional menjalankan tugasnya mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Pada dasarnya istilah etika berasal daripada istilah Yunani iaitu “ethos” yang bermaksud hukum, adat resam, budi pekerti dan kebiasaan. Secara umumnya terdapat tiga ciri utama etika iaitu bertindak sebagai peraturan, manual kerja atau prosedur kerja, dan nilai-nilai murni yang perlu dipatuhi (Professional Counseling, 2010). Etika memainkan peranan penting dalam menjalankan tugas dan peranan dalam pekerjaan, matlamat utama etika digubal adalah untuk membimbing ke arah tahap profesional yang lebih tinggi (Francis, 2009). Etika dalam kaunseling adalah merupakan salah satu contoh etika yang ditekankan dalam bidang perkhidmatan kaunseling yang perlu dipatuhi oleh kaunselor bagi mengukuhkan lagi tahap profesional mereka.
Dalam perkhidmatan kaunseling terdapat beberapa kod etika yang boleh dijadikan sebagai panduan dan rujukan, antaranya ialah seperti kod etika yang digariskan oleh Persatuan Kaunseling Amerika (ACA). Lazimnya setiap negara mempunyai kod etika dalam amalan kaunseling yang dijalankan dalam negara tersebut, sebagai contohnya di malaysia badan yang bertanggungjawab mengeluarkan kod etika dan prinsip-prinsip kaunseling dijalankan oleh Persatuan Kaunseling Malaysia (PERKAMA). Secara amnya kesemua kod etika yang digariskan oleh persatuan-persatuan kaunseling tersebut mempunyai persamaan iaitu menitikberatkan amalan profesionalisme kaunselor dan hal ehwal kebajikan klien. Matlamat utama etika ini digubal adalah untuk menjamin perkhidmatan kaunseling agar menjadi lebih cekap, telus, amanah, serta menjamin keselamatan dan kerahsiaan klien.
Terdapat pelbagai etika yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling, secara ringkasnya etika profesional yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling dapat dibahagikan kepada empat prinsip etika yang utama iaitu yang pertama ialah autonomi, merujuk kepada syarat yang membenarkan klien untuk bebas membuat pilihan. Prinsip kedua ialah bukan berbentuk kejahatan (nonmaleficence), iaitu merujuk kepada tindakan kaunselor untuk mengelak daripada perkara-perkara yang membawa mudarat kepada klien. Prinsip ketiga ialah kepatuhan yang merujuk kepada persetujuan limitasi perhubungan di antara kaunselor dengan klien. Seterusnya prinsip yang keempat ialah kebajikan yang merujuk kepada tindakan kaunselor untuk memberikan hasil yang positif kepada klien (Pack-Brown & Williams, 2003). Huraian dalam perbincangan kertas kerja ini akan memfokuskan kepada rasional penekanan etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling.
2.0 Rasional penekanan etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling
Dalam profesion menolong, etika adalah merupakan panduan yang dapat memastikan tugas kaunselor dapat dijalankan dengan lebih cekap selari dengan matlamat kaunseling yang ingin dicapai. Antara tujuan utama etika profesional sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling adalah untuk menjadikan kaunselor menjadi lebih cekap dimana sebarang kesilapan yang dilakukan oleh kaunselor dapat diminimakan. Selain itu, etika yang ditekankan akan dapat meningkatkan keberkesanan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan (Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh & Hapsah Md. Yusof, 2002).
Dari segi rasionalnya, etika profesional ini dapat membantu seseorang kaunselor dapat menjalankan tugas dan peranan mereka dengan lebih baik. Dari sudut pandangan masyarakat, kaunselor dilihat sebagai seorang model sosial yang baik kerana mereka terlibat dengan profesion menolong, oleh itu jika berlaku perkara-perkara seperti ketidakcekapan yang dilakukan oleh kaunselor maka tanggapan masyarakat mungkin akan berubah terhadap kaunselor dan ahli-ahli profesional yang lainnya. Dalam hal ini, ketidakcekapan seorang kaunselor lazimnya akan digeneralisasikan secara keseluruhannya oleh segelintir individu terhadap profesion kaunseling. Sebagai contohnya disini segilintir individu dalam masyarakat tentu akan memandang serong terhadap profesion seorang kaunselor apabila mereka mendengar kes-kes dimana kaunselor yang melanggar etika seperti melakukan aktiviti seksual dengan klien mereka atau cubaan mencabul kehormatan klien mereka. Kesannya masyarakat akan sentiasa memberi kritikan sehingga membentuk stereotaip secara keseluruhannya ke atas mereka yang berada dalam bidang profesion kaunseling. Oleh sebab itulah mengapa etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling sangat ditekankan untuk mengelak kaunselor bertindak di luar daripada etika yang digariskan, jika etika profesional dipatuhi oleh kaunselor maka perkhidmatan kaunseling akan dapat dijalankan dengan cekap dan baik.
Satu lagi faktor yang menyebabkan etika sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling ialah menggalakkan kaunselor mengarah ke arah tahap profesional. Dalam profesion kaunseling, profesionalisme membantu membawa kepada nama baik (good will) kepada mereka yang yang mengamalkan kod etika dengan baik (Francis, 2009). Secara rasionalnya apabila seseorang kaunselor mempunyai nama baik maka ini tentu akan mengekalkan reputasi baik mereka dan boleh membawa manfaat yang lain kepada mereka. Sebagai contohnya bagi kaunselor profesional yang mempunyai reputasi yang baik, hal ini akan menyebabkan mereka mudah mendapatkan klien untuk menerima perkhidmatan kaunseling daripada mereka kerana klien biasanya akan lebih yakin dengan kaunselor-kaunselor yang mempunyai nama baik dan rekod reputasi yang baik dalam menjalankan perkhidmatan kaunseling mereka. 
3.0 Rasional penekanan prinsip etika persetujuan termaklum (informed consent)
Salah satu etika profesional utama yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling ialah persetujuan termaklum. Menurut Fisher (2003), persetujuan termaklum adalah merupakan perjanjian utama bagi melindungi hak-hak privasi klien yang dilakukan pada awal sebelum perkhidmatan kaunseling dijalankan. Prinsip etika ini menekankan kepada keperluan seseorang kaunselor untuk memberikan penerangan yang secukupnya kepada klien tentang perkara-perkara berkaitan matlamat kaunseling, teknik dan prosedur dalam perkhidmatan kaunseling, kerahsiaan, limitasi dan risiko tertentu serta hal-hal penting lain yang melibatkan kaunselor dan juga klien. Dalam hal ini kaunselor juga seharusnya menjelaskan dengan lebih mendalam kepada klien terhadap perkara-perkara seperti implikasi daripada proses kaunseling, penarikan diri daripada terus menerima perkhidmatan, pengunaan ujian dan laporan serta jumlah bayaran bagi khidmat kaunseling yang dijalankan tersebut.
Secara rasionalnya dengan adanya etika ini, klien dapat mengetahui dengan lebih mendalam dan dapat memberi gambaran secara kasar tentang proses-proses yang akan berlaku pada keseluruhan khidmat kaunseling yang diterima oleh mereka. Klien juga akan dapat menilai sejauhmana keberkesanan daripada khidmat kaunseling yang bakal dijalankan di samping mempunyai kebebasan untuk menarik diri jika syarat-syarat yang dijelaskan seperti mana yang dijelaskan oleh kaunselor tidak dipatuhi. Selain itu, melalui makluman dan penjelasan yang diberikan juga membantu klien untuk mengelak daripada sebarang penipuan dalam aspek-aspek tertentu seperti bayaran bagi khidmat kaunseling yang dijalankan, klien juga dapat mengetahui hak-hak mereka dalam undang-undang. Bagi kaunselor pula, perkara-perkara yang dijelaskan dalam etika persetujuan termaklum ini berperanan sebagai panduan kepada mereka untuk menjalankan perkhidmatan kaunseling secara cekap dan telus sesuai dengan prinsip profesional yang dipegang oleh mereka. Dengan erti kata lainnya kaunselor akan melaksanakan tugas berdasarkan kepada apa yang telah dijelaskan dan dimaklumkan kepada klien.
4.0 Rasional penekanan prinsip etika kerahsiaan.
Seterusnya etika profesional yang sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling ialah prinsip kerahsiaan. Berdasarkan etika yang digariskan, seseorang kaunselor tidak boleh mendedahkan maklumat sulit tanpa persetujuan daripada klien. Kaunselor juga harus memastikan bahawa setiap rekod maklumat berkaitan klien seperti laporan, rakaman kaset dan video disimpan di tempat yang selamat dan hanya pihak yang mempunyai kuasa tertentu sahaja boleh mendapatkan rekod maklumat tersebut (ACA, 2005). Prinsip kerahsiaan dalam etika kaunseling ini sangat penting dan perlu diterangkan kepada klien pada setiap sesi kaunseling yang dijalankan.
Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan prinsip etika ini sangat rasional ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling. Salah satu di antaranya ialah untuk mengelakkan klien daripada menerima keaiban daripada orang lain, sebagai contohnya klien tersebut mungkin terlibat dengan isu-isu sensitif atau peristiwa trauma yang berlaku dalam dirinya seperti penderaan, menjadi mangsa rogol, masalah seksual, terlibat dengan penyalahgunaan dadah, mempunyai keinginan untuk membunuh diri, menyertai kumpulan haram dan sebagainya. Setiap klien yang menerima perkhidmatan kaunseling tidak akan dapat mengelak daripada meluahkan pengalaman tidak kira pahit atau pun manis terhadap kaunselor. Oleh itu prinsip kerahsiaan dalam bidang kaunseling ini sangat rasional ditekankan agar menjadikan klien lebih yakin, percaya dan berasa selamat dengan maklumat yang mereka dedahkan. klien juga dapat meluahkan masalah yang dihadapinya dengan rasa bebas tanpa wujud perasaan ragu-ragu. Kesannya hal ini akan menyebabkan kaunselor mudah mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh klien. Dengan adanya prinsip kerahsiaan ini, kaunselor akan dapat menonjolkan diri sebagai individu yang boleh dipercayai, amanah dan bertanggungjawab untuk menjaga hak dan kepentingan privasi klien.
5.0 Rasional penekanan prinsip etika keadilan
Satu lagi prinsip utama dalam etika profesional perkhidmatan kaunseling ialah keadilan. Prinsip etika ini menekankan kaunselor bersikap adil secara sama rata terhadap klien yang datang mendapatkan bantuan kaunseling. Mengikut etika ini, kaunselor tidak boleh mengamalkan atau melakukan diskriminasi terhadap perbezaan manusia dari segi aspek-aspek seperti budaya, umur, gender, bangsa, etnik, agama, kepercayaan, ketidakupayaan fizikal dan mental, orientasi seksual, bahasa yang digunakan, status perkahwinan, status sosioekonomi dan apa-apa sahaja yang membezakan di antara klien dengan kaunselor (NCDA, 2007). Kaunselor seharusnya perlu mengambil kira isu-isu sensitif yang dimiliki oleh klien. Kaunselor haruslah mempunyai kemampuan mengubah perasaan negatif mereka terhadap sesetengah klien suapaya klien merasa diri mereka dihormati (Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh & Hapsah Md. Yusof, 2002).
Dalam hal ini, terdapat rasionalnya mengapa etika keadilan ini sangat ditekankan, perkara ini dapat membantu klien berasa selesa semasa menerima khidmat kaunseling. Bayangkan jika seseorang kaunselor itu menekan klien dengan isu-isu sensitif yang tidak disukainya, keadaan ini akan membawa kepada kesan negatif kepada klien tersebut. Keadilan dalam perkhidmatan kaunseling ini bukan sahaja terhad kepada isu-isu yang sensitif tetapi juga kepada pengalaman-pengalaman lepas yang dilalui oleh klien. Sebagai contohnya kaunselor tidak sepatutnya cuba menghakimi klien tentang pengalaman lepas klien yang pernah terlibat dengan masalah mendera anak-anaknya dengan teruk. Akibatnya apabila berlaku perkara-perkara seperti ini, persepsi negatif akan wujud di antara kaunselor dan juga klien, contohnya dalam situasi tadi kaunselor akan cenderung menilai klien sebagai seorang yang “jahat” kesannya klien mula hilang kepercayaan kepada kaunselor dan beranggapan bahawa tidak ada sesiapa lagi di dunia ini yang sudi memaafkan kesalahan lampaunya. Situasi-situasi seperti ini akan menjejaskan perjalanan kaunseling, kesannya matlamat kaunseling yang dibina tidak tercapai. Perkara ini membuktikan kepada kita bahawa etika keadilan dalam perkhidmatan kaunseling sangat penting, ia juga menjadi garis panduan kepada kaunselor agar tidak bersikap prejudis kepada klien dan melayan klien secara sama rata tanpa mengimbilkira perbezaan yang ada pada manusia.
6.0 Rasional penekanan prinsip etika kesejahteraan (wellness)
Kod etika profesional juga mengariskan bahawa dalam perkhidmatan kaunseling, kaunselor seharusnya menjaga kesejahteraan klien yang datang mendapatkan khidmat kaunseling. Etika ini menekankan seseorang kaunselor perlu menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan klien dengan cara memelihara minat dan kesejahteraan klien (Pack-Brown & Williams, 2003). Kesejahteraan klien tersebut termasuklah memberi perlindungan kepada klien dari segi fizikal, emosi dan juga trauma psikologikal. Selain itu, etika ini juga menggariskan bahawa klien tidak boleh diperalatkan untuk kepentingan diri kaunselor bagi tujuan kewangan, emosi, seksual dan sebagainya. Seseorang kaunselor tidak boleh menyalahgunakan hasil penilaian dan intrepretasi dalam kaunseling dan mereka juga bertanggungjawab untuk menghalang orang lain daripada menggunakan maklumat tersebut. Bagi menjaga perasaan klien, kaunselor juga perlu menghormati hak klien yang mana klien berhak untuk mengetahui keputusan sesi yang dijalankan, intrepretasi, kesimpulan dan cadangan-cadangan yang dibuat oleh kaunselor (ACA, 2005).
Secara rasionalnya etika ini ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling adalah agar memastikan bahawa kebajikan dan kepentingan klien dapat dijaga sepanjang mereka menerima khidmat kaunseling. Bayangkanlah  jika terjadi perkara-perkara yang tidak diingini dalam sesi kaunseling sehingga menyebabkan emosi dan mental klien terganggu disebabkan oleh kaunselor, maka perkara ini boleh menyebabkan matlamat kaunseling yang dibina di antara klien dan kaunselor tidak akan dapat tercapai. Matlamat utama perkhidmatan kaunseling adalah untuk membimbing klien dalam mencari penyelesaian masalah dan bukannya untuk lebih memudaratkan lagi keadaan klien dengan menyebabkan emosi dan mental mereka terganggu. Oleh yang demikian, etika untuk menjaga kesejahteraan klien ini sangat ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling bagi mengelak kaunselor bertindak yang tidak sepatutnya dilakukan. Etika ini juga membantu ke arah proses menolong secara profesional dimana dengan adanya sikap untuk melindungi klien dan menjaga kesejahteraan mereka dari aspek fizikal, emosi dan juga psikologikal maka perkhidmatan kaunseling yang dijalankan akan dapat dilaksanakan dengan baik dan lebih berkesan.
7.0 Rasional penekanan prinsip etika perhubungan kaunselor dan klien dalam kaunseling
Satu lagi aspek yang ditekankan dalam perkhidmatan kaunseling adalah etika berkaitan dengan perhubungan kaunselor dengan klien dan juga ahli profesional yang lain. Etika profesional ini menggariskan bahawa seseorang kaunselor tidak boleh menjalankan perkhidmatan kaunseling dengan klien yang mempunyai pertalian atau hubungan tertentu dengan kaunselor, jika perkara itu berlaku kaunselor hendaklah merujuk klien tersebut kepada ahli profesional yang lain. selain itu, kaunselor juga harus mengelak hubungan hubungan dua hala (dual relationship) dengan klien yang boleh mempengaruhi penilaian profesional ataupun apa-apa yang boleh menyebabkan risiko kemudaratan kepada klien (Pack-Brown & Williams, 2003). Sebagai contohnya disini kaunselor terlibat dengan perhubungan intimasi dan seksual dengan klien. Dalam etika profesional seseorang kaunselor tidak boleh mengadakan sebarang interaksi dan hubungan peribadi dengan klien ataupun mana-mana ahli keluarga klien dalam jangka masa selama lima tahun selepas perkhidmatan kaunseling terakhir dilakukan. Selain itu terdapat juga etika lain yang melibatkan perhubungan di antara kaunselor dengan klien, antaranya ialah kaunselor tidak boleh terlibat dengan aktiviti yang memberi kepentingan kepada mereka seperti terlibat dengan perniagaan atau aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh klien.
Dalam hal ini terdapat rasional mengapa etika ini ditekankan oleh kaunselor dalam perkhidmatan kaunseling. Salah satu perkara yang menyebabkan etika ini rasional ditekankan ialah jika klien yang datang mendapatkan perkhidmatan kaunseling tersebut adalah merupakan ahli keluarga, saudara mara dan orang-orang yang dikenali seperti sahabat handai maka hal ini sudah tentu akan mempengaruhi pertimbangan kaunselor secara profesional ketika melakukan sesi kaunseling. Begitu juga halnya pertimbangan wajar sebagai seorang kaunselor juga akan terganggu jika mereka terlibat dengan sebarang perhubungan emosi (percintaan) dan seksual dengan klien, apabila keadaan seperti ini berlaku sesi kaunseling yang dijalankan cenderung akan berubah kepada suasana romantik yang mana ia boleh mempengaruhi pemikiran dan emosi kaunselor. Keadaan seperti ini boleh lari daripada prinsip profesionalisme yang dipegang oleh seseorang kaunselor, sebagai akibatnya perkara-perkara seperti ini boleh menjejaskan matlamat proses kaunseling.
8.0 Penutup
Secara kesimpulannya dapatlah dijelaskan bahawa penekanan etika profesional dalam perkhidmatan kaunseling boleh membawa kepada manfaat penting kepada pihak-pihak yang terlibat dalam proses kaunseling iaitu kaunselor, klien mahupun kepada ahli-ahli profesional lain yang berada dalam bidang profesion kaunseling. Etika yang digariskan dalam kaunseling secara amnya bertujuan untuk memastikan perkhidmatan kaunseling dapat dilaksanakan dengan baik seperti mana matlamat kaunseling yang sepatutnya yang ingin dicapai. Selain itu, etika profesional yang ditekankan juga adalah bertujuan untuk mengurangkan kesilapan-kesilapan biasa yang dilakukan oleh kaunselor yang mana ianya boleh menggangu proses perjalanan dalam memberikan perkhidmatan yang dilakukan secara profesional. Oleh sebab itulah terdapat rasionalnya mengapa etika-etika profesional ini perlu diberi perhatian oleh pihak-pihak yang terlibat dalam perkhidmatan kaunseling.    
Rujukan
American Counseling Association (ACA). (2005). ACA Code of Ethics. Diterima pada — Februari 2011, daripada http://www.counseling.org.pdf
Fisher, C. B. (2003). Decoding Ethics Code.  Utd. States: Sage Publications, Inc.
Francis, R. D. (2009). Ethics for Psychologists. (2nd ed). United Kingdom: BPS Blackwell.
National Career Development Association (NCDA). (2007). Code of Ethics. Diterima pada — Februari 2011, daripada http://www.ncda.org/pdf/EthicalStandards.pdf
Pack-Brown, S. P., & Williams, C. B. (2003). Ethics in a Multicultural Context. Utd. States: Sage Publications, Inc.
Professional Counselling. (2010). Etika Kaunseling: Kepentingan dan Pengunaannya. Diterima pada — Februari 2011, daripada http://www.i-counsellor.com/assets/docs.pdf
Sapora Sipon, Ahmad Jazimin Jusoh & Hapsah Md. Yusof. (2002). Kaunseling Individu. Petaling Jaya: Prentice Hall.
Disediakan oleh:
A. Rahman A. N. (Februari, 2011).

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Sunday, February 17, 2013

Permulaan yang tidak baik?

Assalamualaikum

Well,today is my first day,Woohooo ! Hewhew xyh nak wohowoho sgt lah xde sape kot yg suka duduk berjauhan dgn family. Kan? Anyway.. ini bukanlah first day i tinggal dgn mak mentua or apa,tp biasalah, i am a still student and yeahh, have to lah masuk U balik. Kannnnnn.

Everything is fine until lah dekat2 nak sampai UPSI,i mula x sedap hati bila semua org turun KHAR baru, KUO baru, KZ, KAB, except me. Huhu.  Untuk maklumat lebih lanjut, i tempek kan printscreen dari fb i boleh? Hee.


Teruk sgt x kalau i kate ini adalah permulaan yang tidak baik?

Hmm. Tapi, dont worrry be happy lah sbb baggage i dah jumpa pun. Adam tlg cari kan. (i tag benda yg sesuai utk dia. hihi) Ada haaaa.. nun kat KZ. Apelah pakcik india tu,pepandai je dia turunkan bagasi i. Dalam tu bukan saja ada maskara,bulu mata palsu pun ada tau takkk. *nampak tak kite cuba nak ckp yg betapa pentingnya benda2 yg x berpaedah nie bg kita. Harr harr harr. 

Lepas dpt bag tu i senang hati sikit so i mula lah kemas2 bilik air.. bilik tido..ruang tamu sapu sikit2.. *sikit2 sbb x licin sapu. Penattt.. 
Kemudian sekali lg i buat sesuatu yg i rasa ia adalah bukan permulaan semester yang baik. I took a sachet of 3in1 nescafe ! Huhu. For what? What for? 

Ia bertindak sebagai minuman yg memberikan tenaga xtravaganza yg mana dapat menjadikan kita lupa akan keletihan fizikal atau kelesuan mata,yakni mengantuk. 
Ye la mau x ngantuk. 8 jam dalam bas dr KB ke TM. Tido2 ayam itik je.  So i need xtra energy. 
Why dont i just go to sleep? 
Ngak bisa dong. Gue nungguin teman2 datengg ambilin barang2 inn. Hehe. Depa sume kena pindah KHAR baru so brg2 depa tumpang letak umah agam indah i nie. So molek kiranya sy x berehat dgn cara tidur sbb kalau tido, ia hny akan memeningkan kepala sj sbb kejap2 sorang mai. Kejap2 sorang mai. Depa mai dgn penuh senyuman. Wahhh . Semua bersemangat nak mulakan sem baru heh. Sem 6 !! Miss u all. Jumpa esok tau?? *tgk lah kalau i rajin g kelas. Biasa minggu pertama nie x g kelas pun xpa lg..kedatangan x ambil ag kan? Heee. We will see baby girls. 

Till then,byep ! ^__^


Result sem lepas? 
Lebih kurang sama mcm sem lepas
lepas 
dan lepas.

Alhamdulillah... xde la membanggakan sgt tp xpnh la sampai menghampakan. Giteww
*yg nie dalam kategori baik.

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, February 12, 2013

Jika Fikir Panjang tentang Nikah

Assalamualaikum

Mood : Gedik 
Lokasi : Depan mak
Lain2 : Lihat SHARE/MY



Orang perempuan jika 'berfikir panjang' maka mereka tak akan mahu bernikah 
manakala orang lelaki pula jika 'berfikir panjang' maka mereka akan segera mahu bernikah.

Ini kerana orang perempuan secara alami/fitrah sudah dipersiapkan oleh Allah untuk menjadi  isteri sejak memiliki kitaran haid yang pertama. Apa yang menghalangi mereka ialah perasaan mereka yang menebal. Rasa takut, curiga, risau, bimbang dan ragu-ragu yang jika difikirkan ibarat menambah minyak ke dalam api dengan situasi sekeliling dan persekitaran yang tidak membantu akan menyebabkan mereka menjadi takut untuk bernikah dan menjejakkan kaki ke alam baru. 
Sebab itu gadis yang tidak berfikir panjang cepat sahaja mahu bernikah kerana 'cinta' akan membius  dirinya sehingga sanggup melakukan apa sahaja.

Manakala orang lelaki pula kebiasannya sukar hendak memulakan langkah untuk bernikah kerana  selesa membujang dan enggan memimpin atau bertanggungjawab.
Namun jika mereka berfikir panjang, mempunyai cita-cita maka kehadiran isteri sangat membantu diri mereka berdisiplin dan membina hidup yang stabil maka mereka pun akan segera mahu bernikah !



Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, January 29, 2013

3 Kata Rindu

Assalamualaikum semua.. :)

Rindu rindu rinduuu !!!

Itulah 3 kata yg sesuai utk aku ucpkan kpd bloggers n readers sekalian.. Tp rindu yg pertama tu is for my blog nie. Ala,blog Rama2.

Alhamdulillah sy skg kt kg halaman. Wakaf Bharu Kelantan. Td petang baru sampai setelah 7 jam perjalanan dr Tg. Malim,Perak. Td masa otw balik, 3 kemalangan yg sy lihat. Hmmm. sgt bahaya jalan nok kelik kelate nie weiii.. Hati2 bwk kereta or moto hatta sikal pun. Ingtlah Rara tersayang.*eh?! (Lihat kereta  DI SINI

Anyway kepulangan kali ini sgt lain mcm sbb
sbb
sbb
Muka akuuuuuuuuuuuuuuu.
Heee. Muka ai ''cantik gilew'' u know? Kalah Tyra Banks. Kalah teruk Naomi Campbell.
Sbb yelah mau x tan, 4 hari di river. Fasi gitewwwwwwwwwwwwwwwww. Malas nak cite pnjg sbb lapar nasik skg nie.



Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, January 22, 2013

6 Pesanan Buat Isteri

Assalamualaikum semua.. :)


Info : 6 Pesanan Buat Isteri





1. Jaga solat pada awal waktu.
Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga.
Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman. Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat.
Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."

4. Mendidik anak secara Islam.
Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian Nabi saw seperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami.
Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah.
Seorang isteri yg menggalakkan suaminya untuk solat berjemaah
di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk
solat dia sendiri.


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Monday, January 21, 2013

Gagal

Assalamualaikum

Satu dari sekian tanda tanya
Aku gagal buat dia faham apa yg patutnya dia faham ttg diri aku
Aku tak suka
Aku suka
Aku boleh terima
Aku pantang

Gagal aku melihat anak matanya tetap pada aku yang dulu
Yang dia hampiri membawa cinta
Pada saat di mana dia mahu letak cinta aku
Aku ambil simpan dalam kaca hati
Aku tilik. Aku nilai.
Pada suatu saat
Aku tanggalkan baju2 cinta
Aku pakaikan pada tubuh aku
Lama2 aku selesa dengan cinta itu.
Walau ia mengecil mengikut ukur badan aku sendiri
Aku masih sama,seperti aku yg dulu
Dan kau semakin jauh,
Tak kenal..

Saat aku berharap kemanisannya.
Ketika mimpiku sedang indah
Kian sampai pada syurga
Kau ingin akhiri...
Apa pun yang terjadi....
Kau tetap begitu..

Aku masih dgn baju itu.
Genggam hatimu. Genggamlah imanmu.
Terbanglah bersamaku melayang jauh..

Atas katil Athirah Zafirah,lepas bangun dari tidur,
7 bulan  6 hari..
2013


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

3.AM Citer hantu. Tercabut jantung aku !!

Assalamualaikum

Hari jumaat lepas,yakni 3 hari lepas, ak g Rawang ngn kengkawan semata2 nak tgk wayang. Dlm perjalanan dr TM ke Rawang tu ak tido kroh kroh sbb penat, baru balik dr keje aku sbg fasi kpd GSTT. Penat tu lebih sbb ak dah pun merelakan diri ak utk bertugas sbg fasi outdoor.Bukan lagi fasi indoor yg senang lenang goyang kaki itu.

Outdoor :(

K. Dalam tido2 dalam kereta ak tu ak terjaga sbb kengkwan duk menjerit seronok sbb dlm radio duk hebahkan pasal citer baru thailand. Citer hantu. Kemain depa seronok ! haha. Ak on je...takut tak takut belakang kira.

So,sampai2 yup mmg g tgk citer tu.

3 A.M

Movie nie 3 in 1. Mcm nescafe gak la. Ada 3 citer hantu yg aku mmg takut sbb aku penakut kot.

1. Hantu rambut palsu
Takutttt ohhh bila mengenangkan rambut2 palsu yg ada kat kedai tu adalah rambut mayat.Dalam citer nie, rambut ppuan mati kena bunuh dgn kejam. Rilex je pakcik tu potong rambut dia dgn tiada sopan santun and pegi jual and awek nie buat rambut palsu n jual kat kedai dia.Pernah pakai rambut palsu x? Agak menyesal tgk citer nie sbb ada darah2. Huhuuuuu... kena pancung. wekkkk nak muntah ! 

2. Ehem2 dgn mayat wanita cantik
Aku harap adik2 aku tak TERtengok citer nie. Adoiiiii.

3. Main hantu2
Part nie mmg buat jantung ak luruh bagai buah cempedak di luar pagar. Ada je kejutan. Klu org lemah semangat mmg please jgn lah tgk yg nie. Meninggal serta merta.. menyusahkan org lak. Bulih la depa duk main2 gitu. Pas main, ingt betul2 dah. Tp main2 lg. Pastu ingt betul2 dah,rupa-rupanya main2 lagi . Berapa kali ntah mcm nie. Nak marah, geram, takut,kecut, letih takut, dan sbg ak ase... mmg eeeeeeeeeeeeeeeeee !!

Anda bagaimana? Penakut x ? Kepada tak tak takut klu just tgk citer2 mcm nie,,blh lah join zombie kat Bukit Utama nnt. Sini Zombie Run Malaysia 2013 Bukit Utama Klik LIKE kepada yg tak takut utk buktikan anda x takut . (saya klik tanda buat2 tak takut) Hehehee.

HANTU MALAYSIA?


Sekian saja pasal hantu. Takut aku. eeeee.

Takut,takut jugak. Jgn lupa hny Allah yg maha berkuasa. Takutlah dan bertakwalah kepada Allah. 



Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Sunday, January 20, 2013

Sempadan kawan,sempadan !

Assalamualaikum 


Dan akan ada waktu - waktu kita melanggar sempadan itu. Kita langgar, rempuh, tolak-jatuh. Sempadan - sempadan inilah yang membezakan kita manusia. Tinggi rendah nilainya.

Kawan, aku selesa begini. Begini lah aku, dan hidupku. Dan jalanku hanya satu, kerana Tuhanku. Aku bukan tak mahu ikut kau dulu, dengan cara hidup kau yang begitu. Tak mungkin. Aku tahu mana tempat ku, mana cara ku. Di sini kawan, di sini tempat aku. Di sinilah aku. 

Tapi lihatlah kawan, aku juga mampu. Saing - saing kamu, tak jauh mana pun kita sebenarnya. Bezanya aku tidak sanjung apa - apa yang kau perlu sanjung. Meletakkan tinggi dari Tuhan. Oh, aku tak perlu itu. Begini lah aku. Masih berdiri senyum.

Begini hidup aku.

Rezeki aku masih halal kawan, bukan rezeki kamu. Rezeki bawah meja, tepi meja, dalam meja, luar meja. Aku tak perlu meja - meja. Kalau ada, ada lah. Kalau tiada, maknanya Tuhan yang kata begitu. Aku terima kawan. Aku masih tersenyum. 

Lihatlah, aku tak megah dimana aku, tapi kau megah kawan, dengan kelilingmu, dengan gaya hidupmu. Aku tahu. Oh, tak mungkin aku mahu begitu kawan. 

Pilihan aku masih setuju kawan, masih yang satu. Masih begini, tak perlu itu. Kita bukan hidup untuk berlumba kawan. Kalau benar berlumba, tunjukkan aku mana garis akhirnya?

Kawan, senyumlah. Lihat wajahku kawan, aku masih mampu tersenyum. Lihat! 

Hoi, bangun kawan!
Hidup ini bukan milik kita kawan, milik Tuhan!
Jagalah sempadan!


Zahiriladzim.blogspot

Manusia tanpa sempadan
Elok lah jadi hantu.


Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Saturday, January 19, 2013

Kacak luar & dalam

Assalamualaikum semua.. :)

Sedara sedari sekalian update malam ini sangat penting buat saya (dan org2 yg mempunyai keperluan spt sy iaitu awk! ye. awk yg sdg bce post ini) 
Ini soal kesihatan,dan dalam kesihatan itu akan timbul secara natural kecantikan/kehenseman..atau mcm tajuk entry,is KACAK ! 
Saya sangat rasa terpanggil untuk semua ini. Sbb ya sy dalam proses kembalikan saya yg dulu. Hohhhh baru sekarang sedar. Tp xpe.. Better late than never! Saya tak nak lebih,,cukuplah mempunyai berat badan yang ideal kembali kerana semakin kite kurus,semakin kulit bermasalah. Seriussssssssssssss. 

Ok,straight to the ampang point,bak kata orang yang dah berjaya cantik,yang kini mengajak utk kite sihat dan cantik bersama2 :

''Jom kita dapatkan kulit yang cantik, putih, gebu dan tegang..bukan sahaja pada muka, malah seluruh badan!!''

Ini dia khas dari Sabah bah !
KOLOGEN RUMPAI LAUT ASLI 
Info : 
Warna Ungu : Merawat masalah kronik seperti jantung, gout , strok dan lain-II.
Warna Kuning : Kecantikan luaran.



Kelebihan Kologen Rumpai Laut :


  • Melaraskan berat badan dan hormon
  • Anti-bakteria, membuang toksin
  • Menghilangkan sembelit
  • Mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Mencantikkan kulit, melicin & menegangkan kulit. (anti penuaan)
  • Meransang penghasilan sel-sel baru kulit dan menyembuhkan luka
  • Menguatkan sistem abdomen dan memelihara kelenjar tiroid
  • Memperbaiki masalah kulit danrambut, mengurangkan kedutan & tempat hitam
  • Selulit dan jerawat
  • Membantu meningkatkan metabolisme
  • Memejalkkan payudara, otot dan punggung
  • Menurunkan tahap kolestol dalam tubuh
  • Melembutkan tumit kaki merekah
  • Menguatkan tulang sendi, menjauhi artritis dan osteoporosis
  • Meningkatkan peredaran darah, mengurangi sakit bahu dan belakang
  • Mencegah kanser/tumor
  • Meningkatkan fungsi penghadaman/pencernaan dan merawat gastrik
  • Mencegah anemia
  • Memberi Kekenyangan/diet
  • Meningkatkan sel rawan, ligamen dan otot
  • Memberi tenaga

Cara membuat masker:
  • Cuci muka dengan air suam 2-3 kali supaya pori2 di muka terbuka luas
  • Lagi elok kalau diwapkan dengan wap air panas/suam
  • Campurkan gel kolagen tadi dengan bahan berikut .>>Senang kan???? :) 
  • Kulit Normal - Campur kolagen dengan madu
  • Kulit Kering - Campur kolagen dengan jus lemon @ susu tepung
  • Kulit Berminyak - Campur dengan buah tomato yang masak ranum

Siapa yang boleh makan kolagen ini:
  • Wanita dan lelaki
  • Ibu mengandung – Kulit bayi jadi cantik, putih dan halus (untuk kandungan 4 bulan keatas shj). Ibu rasa bertenaga dan tidak mudah letih
  • Ibu menyusui bayi- boleh makan tapi dengan syarat tidak boleh lebih 5 gram sehari kerana kandungan iron adalah tinggi.
  • Kanak-kanak yang berumur 2 tahun ke atas
  • Wanita selepas bersalin/berpantang tidak digalakkan makan rumpai laut hingga selepas 3 bulan bersalin kerana ia bersifat sejuk.
Tips:
  • Jangan minum kopi, nescafe, teh, berkarbonat atau minuman yang tinggi kandungan kafein selepas mengambil kolagen sekurang-kurangnya 3 jam
  • Ambil bersama vitamin C untuk kesan yang maksimum dan cepat
  • Banyakkan minum air kosong 2.5 - 3 liter sehari bagi melancarkan pembuangan toksin dan memaksimakan penyerapan kolagen oleh badan.
*Yg bold adalah khas untuk diriku ini.
Maklumat harga :

So tunggu apa lg? Ai bg 5 minit utk renung2kan apa yg x kena pd tubuh bdn u all so jom. meh kite hubungi dia yg putih gebu kat sini .


Untuk baca maklumat secara details tanpa byk songeh, jemput selak sini 

Saya dah order. Sbb ada bukti kesannya :)) 
More than just cantik !! :)
Sumber : Emas Putih II (uzu) 

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tak habis2 penat

Assalamualaikum

Aku menaip dengan penat.
Penat. aku tetap menaip sbb aku nak kata aku tak penat
Penat sungguh buat2 tak penat
Huffff...penat..

Skg aku penat dgn program..
Alah,yg aku kata jadi fasi utk kakak2/abg2/makcik pakcik GSTT tu.
Xde la penat sgt lyn dorang,x penat pun.
Yg penatnye sbb dr pukul 7 pg - 7 mlm.
Itulah namanya penat.

Aku bgun tido dgn masih penat (setiap awl pg pun aku penat haha)
Dan tido pun dgn penat (sbb aku bloging & fb dulu sblum tido hehe)
So penat lah hari2 selama 4 hari.

Skg cuti dr program tu.
6 hari.
Penatnye. Penat menunggu.

Disebabkan cuti, aku ada masa kemas bilik
Td aku kemas bilik
Kemas bilik secara menyeluruh
Gila penat sbb 4 hari dah x kemas bilik.
Berpeluh mcm aku join merentas desa darjah 6 dulu.

Mau x penat. Aku mana ada roomate nak tolong.
Sbb aku poyo, selesa duk sorang2. Hehehe.
Jadi aku ajak lah kawan2 klu ada sape2 nak tido umah aku cuti2 nie.
Umah sewa aku.
So. crowded gila bilik aku
Crowded dgn happiness. Best jugak duk ramai2. Bising je. Memekak.
Aku jadi happy. Heheheheee
Skg pun aku gelak dlm hati mengenangkan kwn2 aku yg tumpang bilik aku ramai2 nie.
Ini lah campus life, Enjoy !!

Oh. Walaupun aku penat kemas bilik tadi,
kejap lg aku nak kemas lg.
Sbb aihhhh, x puaih hati.
Still ada seurat dua urat rambut atas lantai putih bilik aku nie.
Geram ! Pantang. Tak kira jap lg nak sapu bilik lg sekali.
Secara kaw kaw punya. Hehe.

Oh pasal rambut.
X sabar nak ada duit lebih khas untuk rambut.
Pdn muka aku kan,
Form 5 aku rebonding ala2 fouziah gous
Form 6 aku curl kan mcm elyana kalis rindu
Habis form 6 aku rebonding lg
And sebelum masuk U,aku rebonding mcm kwn aku yg cina masa kerja sama2 dulu.
Sem berapa ntah, aku buat gulung2 mcm selena gomez plak.
And last dgn
Rosak. Hahahahaha

Pastu aku rasa rambut aku pun dah penat.
So skg tgh tunggu rambut2 baru tumbuh panjang sikit lg
Lepas tu baru nak pakai rambut asli aku
Ikal mayang bak mayang sari . *puihh

So perkaitannye adalah bila rambut rosak,ia mudah putus bak bunga2 cinta gugur di pusara.

Skg aku penat dgn persoalan yg timbul di benakku
''Perlu ke aku citer sampai ke rambut sekali????''
Tp aku dah taip dah pun.Penat lah nak delete balik.
Penat lagi.

Sgt penat. Byep !

=P





Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Wednesday, January 16, 2013

Mat Luthfi Di UPSI

Assalamualaikum semua.. :)

Td tgk matluthfi punya video baru.. SINI . Pastu teringat lak masa dia datang sini hari tu. UPSI. So cepat2 upload beberapa gambar dari Nick dgn izin. Klik SINI juga !

Hah ok jom lah layan,

Kenapa dia dtg? Untuk apa? 
Malas nak explain,tp xpe sbb jawapan dia ada kat gambar paaaaaaaaaaaling bawah. Dia jadi juri and panel untuk seminar tu. Bukan dia je tauuu,,Nuar pun ada sekali. Anwar Hadi ! Aummmmm.
Tp kali nie nak letak matluhfi je dulu sbb dia lg comel hek hek.

Layannnnnnnnnnnnnnnn...
dia datang, dededeng
dgn lenggang lenggoknya....







gatai idung ye bang?? *suara kecik






Untunglaaa hampa leh bergambaq ngn mat luthfiiiiii. Masa nie ai dalam makmal,tgh jalani ujian live sesi kaunseling..... hewhew..
sedih pun..gitulahhhhhh...


Jemput datang lagi vloggers

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Tuesday, January 15, 2013

Seksi Ovari

Assalamualaikum


Hai, holo, helo !

Saya.....xde nak tulis apa2 sekarang. Tp, tetap nak update jugak.Well +,+

Oh tadi,
baru sebentar tadi saya sms Leena untuk beli buku dari dia.
*Konon mcm kenal je Leena tu sampai panggil pun Leena je. Nama penuh dia Fazleena Hishamuddin- Sila google sendiri ea.
*Konon kedekut kredit sampai sms je utk order buku. Skg tgh tunggu dia reply. Klu reply, replylah. Klu tak,setengah jam lagi ak call eh? -Motif sms is saje nk baca cara dia tulis sms. Dari segi ejaan,tanda baca,ikon dsb :) Yelah, mari kita lihat cara org bahasa berbahasa yeahh?

Buku nie ak akan ada tak lama lg.In sya Allah.. Jeles and dengki dgn Faz. Haha !
Xde la...mmg lama dah nak beli tp asyik tangguh3 je. Xnk tangguh lg nnt kena tunggu terbitan seterusnya. Lama! Sape yg susah.... kan...

Ni bukunya.


Peminat puisi indie? Kita gang !
Peminat bidang fotografi? SINI ada kontest mudah. Khasssss utk u all :)

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Monday, January 14, 2013

Aini

Assalamualaikum semua.. :)

Name : Nour Eyenie (Aini)







Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Senorita

Assalamualaikum semua.. :)

Name : Sinyorita Eisya (Eisya)







Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Rosma

Assalamualaikum semua

Name : Rosma Waei (Rosma)








Simple nice girl !
Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Ridzuan Zainol

Assalamualaikum semua :)

Name : Ridzuan Zainol (Ridzuan)






For photoghraphers that need male talent or model, contact him yeahh. 

Terima kasih sudi bace,dah follow kita? :)

Popular Posts