Saturday, May 11, 2013

Favourite Photoghrapher & Model

Assalamualaikum semua.

Selamat berhujung minggu! Seharian hari nie Rara mengadap esaimen. Fuhhh,nampaknya makin di setadi,makin banyak tak lengkap. Hmmm :( Penat dunia nie. Penat. Moga2 apa yang Rara buat hari nie dapatlah hasilnya kelak... Aminnnnnnn..

Rasa nak rest kejap dengan blog,pictures,memories,fashion dsb lah. Dah lama Rara tak outing shooting2 nie. Hahak. Rindu nak menggedik lagi tp masa jeles dgn i tau nyahhhh. Mana tak nye. Dah sem 6 nie. Sem depan dah start praktikum daa..... nebes nak jd cikgu tau. tsskkk

Anyway meet my favourite photogh @ Ezwan Othman 
andd my favourite model/talent @ Mek Cah 

They are all my best friends! Senang bersama mereka. Miss u guys ! ^_^ 



Some said ''Nothing happens when you sit at home''. So I always make it a point to carry a camera with me at all times…I just shoot at what interests me at that moment. Hee.  So guys.. When the world is your canvas, so to speak, you need your tools with you to capture everything around you. Make a habit of always carrying a camera with you...cuz you will never suffer the regret of wishing you had. Trust me. :)





Kalau sudi jenguklah hasil gambar Ezwan kat sini yang ganas-ganas belake :: photoshoot-blackness. dan juga black-ezwan-photoghraphy. ::
nak lagi ganas???? SINI  
sorry kalau ganas sgt ! haha byeppp. 

Friday, May 10, 2013

Usahlah diri ini dibezakan...


Mendung berarak
Dalam hidupku
Tak siapa tahu
Derita kalbu


Tiap jelmaan
Malam dan siang
Airmataku bagaikan hujan


Usahlah diri ini dibezakan
Usahlah diri ini disisihkan
Kita semua
Di pentas dunia
Yang sama


Ku sedar diri serba kekurangan
Meratap dan mencari perlindungan
Darimu insan
Ku gantung setinggi harapan


Pada mereka yang membantu
Redhakanlah aku
Setiap budi yang diberi
Ku bawa ke mati
Terima kasih
Padamu teman
Selamat tinggal
Aku ucapkan
Di malam sunyi
Yang memisahkan
Airmataku
Bagaikan hujan


P/S : Watch this video 

Thursday, May 9, 2013

PENULISAN KUPASAN JURNAL TENTANG KOPERASI

PESANAN PENAJA 


 ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute
NORA DANISH <---- cute pictures of Nora Danish!)
__________________________________________________________________________

1.0 Pengenalan


Jurnal yang dipilih adalah jurnal yang  bertajuk  Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi  Kemajuan Koperasi  Sekolah Di Daerah Kota Setar,Kedah. Jurnal yang ditulis oleh Termit Kaur Ranjit Singh dari Universiti Sains Malaysia ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti perkara-perkara yang menjadikan atau mempengaruhi kemajuan koperasi sekolah di daerah yang membangun ini. Penulisan kajian ini melibatkan orang-orang berjawatan dan organisasi yang penting dalam koperasi iaitu guru penasihat koperasi, pengetua dan pegawai dari Suruhanjaya Koperasi Kedah (SKM). Pemerhatian dijalankan di koperasi sekolah yang dipilih untuk melihat aktiviti koperasi, susunatur, kekemasan dan sebagainya.

Pematuhan kepada Akta Koperasi, Undangundang Kecil Koperasi dan Peraturan Koperasi ditikberatkan dalam kajian ini kerana inilah yang membantu guru penasihat menjalankan aktiviti koperasi ke tahap yang lebih cemerlang.

2.0 Ulasan Jurnal

Menurut Abdul Aziz (2001), terdapat beberapa kelemahan yang ketara yang ditemui dalam koperasi sekolah iaitu pengurusan yang tidak cekap, kurang pengetahuan tentang perniagaan, sistem perakaunan yang lemah, kedudukan kewangan yang lemah dan tidak ada matlamat dan perancangan yang teliti. Namun koperasi di daerah Kota Setar  ini mengikut kajian ini memperlihatkan bahawa mereka  mampu membuktikan keberkesanan sebuah koperasi yang baik. Dengan kajian dari segi latar belakang koperasi, guru penasihat, aspek pengurusan dan pentadbirankoperasi,perkara menjadi lebih mudah untuk mengenal pasti faktor-faktor keberkesanannya.

Dalam kajian faktor-faktor  kemajuan koperasi sekolah daerah Kota Setar, perkara yang menjadikan prestasi koperasi sekolah mereka adalah apabila terdapatnya hubungan yang signifikan antara kejayaan pengurusan koperasi sekolah dengan fungsi dan kemahiran pengurusan di kalangan guru-guru koperasi sekolah. Kajian ini mendapati majoriti guru penasihat yang dilantik adalah di kalangan guru wanita dan guru penasihat koperasi mempunyai kesungguhan dan minat yang positif di dalam menjalankan tugas mereka.

Di samping itu,guru koperasi juga berharap semoga beban tugas mereka dapat dikurangkan supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi sekolah dan juga tidak mengabaikan tugas utama mereka di dalam kelas.Guru penasihat koperasi yang terikat dengan tugas-tugas yang lain juga turut terlibat dengan bijak dari segi pengurusan agar masa antara tugas mengajar dan menjaga kepentingan koperasi sekolah ini dapat dikendalikan secara berstruktur dan berfungsi dengan lancar.

Pengetahuan guru-guru mengenai lokasi yang strategic juga menjadikan mereka dapat menggunakan lokasi sekolah yang jauh dari pusat bandar  sebagai batu loncatan  yang mana mempengaruhi kuasa beli pelajar adalah tinggi jika dibandingkan dengan lokasi sekolah yang terletak di bandar kerana saingan dengan kedai yang berhampiran dengan sekolah. Ramai pelajar berkunjung ke koperasi sekolah pada waktu rehat dan ini meningkatkan hasil jualan koperasi sekolah. Pengkaji mendapati bahawa guru penasihat koperasi mempunyai sikap yang positif dalam tugas mereka di mana mereka mampu mengurus koperasi walaupun sibuk dengan tugas-tugas wajib iaitu P & P. Guru penasihat yang terlibat juga mempunyai ilmu dan asas yang kukuh dalam bidang perniagaan kerana majoriti guru yang dilantik mempunyai kelayakan dalam bidang teknik dan vokasional. Guru yang dilantik sebagai bendahari juga faham dan jelas dengan Penyata Kewangan. Mereka yang terlibat juga bersedia untuk menghadiri mana-mana kursus yang dianjurkan oleh pihak koperasi sendiri ataupun pihak luar demi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam pengurusan koperasi sekolah.

Hubungan yang rapat dan bertoleransi antara kejayaan pengurusan koperasi sekolah dengan kemahiran berkomunikasi di kalangan guru-guru koperasi sekolah juga merupakan kejayaan koperasi sekolah daerah ini. Kajian melihat bahawa pemilihan guru koperasi berdasarkan kepada kelayakandalam bidang tertentu seperti perakaunan, perdagangan, ekonomi, dan pengurusan perniagaan menjadikan koperasi sekolah mereka ditadbir oleh ahli lembaga koperasi yang mantap. Pengalaman dalam pengurusan perniagaan juga merupakan kriteria penting terutamanya untuk jawatan bendahari dan setiausaha. Pengurusan dan pengendalian koperasi bukanlah sesuatu yang mudah memandangkan koperasi sekolah terikat dengan undang-undang dan akta.Ianya memerlukan pengawasan sepenuh masa kerana ia bukan saja merupakan satu pertubuhan sekolah tetapi juga sebagai badan perniagaan yang menyenaraikan kehendak sosial dan ekonomi ahli-ahlinya (Zaleha, 1992). Sistem pengurusannya adalah berlainan, lebih kompleks di samping mengamalkan sistem kawalan secara demokrasi (Ungku Aziz, 1992).

Pengurusan yang cekap dan berkesan dapat memastikan perjalanan koperasi sekolah berjalan lancar dan secara tidak langsung dapat mengekalkan kemajuan koperasi sekolah. Komitmen guru juga merupakan kriteria yang penting kerana guru yang berdedikasi akan mempunyai rasa tanggungjawab yang tinggi dan dapat memikul amanah yang diberi dengan baik dan berkesan demi kepentingan bersama. Minat untuk mengurus koperasi penting kerana tanpa minat sukar untuk guru koperasi menguruskan koperasi sekolah dan menjalankan aktiviti. Mereka juga harus  mahir dan arif tentang selok belok perniagaan terutamanya untuk mendapatkan pembekal yang menawarkan harga yang rendah.

Dalam mewujudkan kerjasama antara sekolah dan guru-guru penasihat koperasi,mereka  diberi ruang dan peluang untuk menghadiri kursus atau seminar tentang pendidikan dan pengurusan koperasi sekolah, peranan anggota dan institusi koperasi, penyelenggaraan akaun dan pelancongan di beberapa tempat kursus tertentu . Guru-guru penasihat juga perlu dibawa melawat ke koperasi sekolah yang berjaya supaya mereka mendapat  pendedahan dan pengetahuan dalam pengurusan. Melalui lawatan ini juga guru penasihat koperasi dapat melihat aktiviti yang dijalankan yang mana boleh mendatangkan keuntungan kepada koperasi sekolah. Kursus  dalaman perlu dijalankan secara berkala supaya guru-guru yang pernah menghadiri kursus boleh berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan ahli yang lain. Oleh hal demikian,pengetahuan dan ilmu mengenai koperasi sekolah ini sentiasa bertambah dan berkembang dan sekaligus menambahkan lagi kemajuan koperasi sekolah mereka.      

Pengaruh yang dekat dan kuat antara  semua  pemboleh ubah bebas juga menjadikan koperasi sekolah semakin produktif iaitu dalam fungsi dan kemahiran pengurusan, pengetahuan dan pengalaman dalam perniagaan dan kemahiran berkomunikasi dengan kejayaan koperasi sekolah.Ia juga menunjukkan bahawa ada koperasi sekolah menyediakan Buku Tunai, jurnal, lejer, jualan harian / tunai, buku log dan fail yang menyimpan senarai ahli, invois, resit dan sebagainya.Dengan adanya koperasi, pelajar dapat mempraktikkan ilmu yang dipelajari dengan situasi sebenarnya. Pengalaman mengurus koperasi dapat membantu pelajar dan guru-guru menjadi usahawan suatu hari nanti dan yang paling penting dapat menggunakan ilmu yang  dipelajari di dalam  kelas dan secara tidak langsung pelajaran yang diajar menjadi lebih menarik dan menyeronokkan.

Di samping itu  pelajar juga akan mempelajari cara untuk menjadi pengurus yang baik. Sumbangan koperasi sekolah kepada sekolah juga diberi perhatian kerana impaknya kepada pelajar adalah besar, kerana dengan adanya koperasi sekolah pelajar-pelajar boleh membeli barang-barang dengan harga yang murah dan ada sesetengah  koperasi sekolah mampu meletakkan harga yang lebih rendah dari kedai di luar. Pertambahan ahli juga bertambah setiap tahun dan ini memberi kesan yang baik kepada koperasi sekolah kerana modal syer akan bertambah dan aktiviti koperasi juga boleh dipelbagaikan dan secara tidak langsung ia boleh memberi kesan kepada keuntungan koperasi. Jika koperasi mendapat untung yang banyak, maka anggotanya juga akan merasa nikmatnya kerana mendapat dividen yang tinggi. Koperasi sekolah ini  mampu mengagihkan  dividen 100% dan 30%  kepada ahlinya di samping melatih pelajar yang boleh dipercayai untuk menguruskan koperasi.

Penglibatan pelajar dalam pengurusan koperasi sekolah juga perlu diperluaskan supaya pelajar pelajar mendapat pengalaman dalam menguruskan perniagaan. Dengan penglibatan pelajar, maka ciri-ciri keusahawanan dapat diterapkan kepada pelajar.. Oleh itu,kebanyakan pelajar  diberi tugas yang mudah seperti membantu guru mencatat jualan harian, menyusun barang, sebagai pembantu kedai, dan mengira stok. Penyediaan akaun  dilakukan oleh guru kerana koperasi sekolah yang dikaji menggunakan program SEKKOP. SEKKOP adalah satu pakej sistem perisian komputer bersepadu yang mempunyai tiga fungsi iaitu pengurusan keanggotaan, perakaunan dan perniagaan koperasi sekolah. Sistem ini berfungsi untuk mengendalikan rekod dan maklumat keanggotaan, manakala sistem perakaunan menyediakan rekod-rekod perakaunan dan enyata kewangan. Sistem perniagaan berfungsi untuk menguruskan rekod jualan dan stok di kedai koperasi. ANGKASA menawarkan sistem ini bagi memenuhi keperluan perakaunan koperasi sekolah. Matlamat perkhidmatan SEKKOP ialah untuk meluaskan penggunaan sistem perisian keanggotaan, perakaunan dan perniagaan dengan cara kerja khidmat, senggara dan nasihat berterusan. Dengan khidmat, senggara dan nasihat berterusan koperasi sekolah boleh mengurus keanggotaan, perakaunan dan perniagaan secara berkomputer dan ini banyak membantu pengurusan koperasi sekolah ini.

3.0 PENUTUP
Dalam pengurusan dan pentadbiran koperasi yang berjaya dan maju,pengurusan yang cekap dan efisyen merupakan kejayaan dan keutuhan sesebuah organisasi koperasi. Kemajuan dan kejayaan koperasi sekolah banyak bergantung kepada pengurusan yang cekap dan berkesan, kepelbagaian aktiviti dan sokongan ahli serta pihak pentadbir. Semua pihak perlu bekerjasama untuk meningkatkan kemajuan dan keuntungan koperasi sekolah. Begitu juga dengan perkhidmatan SEKKOP dan ANGKASA, mereka bersama-sama pihak koperasi sekolah memastikan sistem koperasi digunakan sepenuhnya secara sebaiknya.
     Pihak pentadbir juga perlu peka dengan beban tugas yang terpaksa dipikul oleh guru penasihat koperasi dan sentiasa memantau masalah yang dihadapi dalam pengurusan koperasi sekolah supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi sekolah dalam memajukan koperasi sekolah dan sekaligus member sumbangan dan menaikkan nama sekolah.
Top of Form
 ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute
NORA DANISH <---- cute pictures of Nora Danish!)

Tuesday, May 7, 2013

Claim duit balik mengundi

Assalamualaikum

Rasanya belum terlambat dan tak pernah terlambat utk Rara ucap Alhamdulillah,done for PRU13..already.. Tahniah la kpd yg menang. Rilex ar bro kpd yang kalah. Bak kata kawan matlufti dalam video latest dia, x semestinya kena ada kuasa untuk tolong rakyat..

Pasal claim duit balik mengundi, Rara mmg dah dapat dah :) Tapi saja la buat tajuk entry nie claim duit balik mengundi sebab nk bg visitor blog nie naik sikit. Haha! yalaa sape laaa yg xnak amek tahu pasal duit.kan? Kih3. Lepas mengundi, Rara g claim duit tu kat pejabat BN. Senang nya dapat duit. Ingat nak pegi claim kat pejabat PAS plak tapi memandangkan agak jauh dari rumah, so biar lah. Kalau dekat dah g claim dah. Hahahaa. I got RM 200 from BN. (Kg morak dapat 300) . And they got RM150 from PAS (kg kutan dpt 100) . Hmmm,lain2 nilainya mengikut tempat. Maybe. Anyway ramai orang yg amek dua2 tempat. Yang bukan pengundi luar pun amek. Hehe.Tambah dua tu jd berapa? Kikikikiii...dunia..dunia... Penyelewengan ada di mana2...

So dgn RM200 yg Rara dapat tu  boleh la buat makan dua tiga minggu kat universiti ni.

 *************************************
Kat bawah ni ada beberapa keping gambor. Saje. Gedik nak post. Bermula dari sampai ke Kelantan dt Tg Malim 4 hb.. Kami turun depan KBmall.. Kul 8pg kot sampai. Bertolak kul 10 malam. Bapak lamaaaaaaaa perjalanan. First time lama mcm nie. Biasa 7-8 jam je tp kali nie lagi lama. Slow nak mamppp. Driver sesat kot. Plus jem plak.,.huh...tp. Biasa lah tu. FYI, bas yg Rara naik tu pun free jugak. Heee. Jimat 46rm.  46 pegi,46 balik, dah 92 tau. tskkkk. Tp dah org bg free naik la. :)

depan KBMALL. 

 keadaan dilaporkan terkawal haha.

Bersama Rara pagi tu is Raja and kwn dia sorang. Bagai gelandangan lah kami di depan kbmall pagi tu bersama muka x basuh masing2.

Sampai umah, terus tidur tak sedarkan diri. Hehe. Hiperbola di situ... Dan malamnya Rara turun tgk2 suasana kg. Nie pondok depan lorong nak masuk rumah... aduh semangatnya u alls! 


**********************************

Esoknya 5 Mei, bertempat di Sek Kebangsaan Kebakat, proses pembuangan undi telah dilakukan dengan sempurna. Bersama sepupu- Asma dan dua pupu - Ana, maka beraturlah kami untuk sahut seruan Tomok dan Black dalam lagu Jom kitaaa..keluar mengundiiiii... 


hello kezen! 
Hello Rara.
kau mmg tak boleh ek sekali sekala pakai baju kurung? hah? hah?
Saluran 4 untuk newbieeeee :) 
Terima kasih kpd dakwat kekal yang telah dicalitkan, lepas mengundi terus basuh dengan sabun basuh pinggan dan jari kembali kepada yg asal. Baru ingat nak feeling2 Avril Lavigne. Kuku kaler. haha. 4 juta. hak hak.


 sebelum
semasa (comot. huhh)
& selepas basuhan pertama


Lepas balik mengundi, agenda seterusnya bermula.Memandangkan esoknye Rara akan bertolak ke Tg Malim kembali,haruslah dating dgn BFF dulu. Setelah bermesej mesej sepam dua,dengan jari yang sudah bersih tanpa secalit kotoran lagi kami keluar makan2 dan window shopping. Me, Mek Cah,& Anis Zahirah. Bersambunggggg







Thursday, May 2, 2013

Hukuman HUDUD di Malaysia

Assalamualaikum


HUDUD & MALAYSIA

APA TU HUDUD & DI MANA MALAYSIA ?


Hudud adalah sebahagian daripada undang-undang syariah di bawah bab Kanun
Jinayah Syariah dan dibawah Jenayah terbahagi kepada hudud, qisos, diat dan
takzir. Hudud adalah hukuman jenayah berat spt zina, menuduh zina, mencuri, murtad, merompak, menderhaka. Malaysia secara umum mempunyai undang-undangy Syariah tapi hanya tidak menyentuh hukuman berat hudud

BOLEH KE HUDUD DIBUAT DALAM NEGARA MODEN SEKARANG ?

1) Hukuman 'KEJAM' - Org yg mengatakan begini sebenarnya tidak memahami hudud. Istilah kejam/barbarik dipertanam ke dlm pemikiran kita. Tahukah kita hukuman gantung sampai mati lebih menyakitkan daripada pancung. Tahukah kita hukuman electrify lebih lama menyakitkan daripada hukuman rejam. Tahukah kita 10 kali sebatan kaedah konventional adalah seribu kali lebih sakit & memberi kesan fizikal berbanding 100 kali sebatan hudud? Dan tahukah kamu, negara2 eropah tertentu sedang mengkaji hukuman tembak sampai mati. Beritahu saya, hukuman mana lebih kejam?

2) 4 saksi utk disabitkan? Bolehke? - Itulah intipati sebenar hudud. Hudud mempunyai prosiding yg sgt sukar. Malah, DNA, video etc tidak boleh dijadikan bukti utama semata2. Hudud bukan dilaksanakan untuk menghukum penjenayah sebaliknya menanam rasa takut dgn hukuman2 yg berat dan memberi tempoh kpd penjenayah utk bertaubat. Tetapi, sekiranya disabitkan, bererti penjenayah itu mmg berulangkali buat tanpa rasa kesal. Bayangkan anda pencuri, ditangkap kali pertama tapi dilepaskan, apakah anda xrasa lega sbb tangan anda masih ada? Anda akan mula terfikir utk bertaubat. Sekiranya anda xbertaubat jugak dan ulang lagi, anda kemudian ditangkap kemudian dilepaskan sehinggalah takdir Allah, nescaya anda akan dihukum potong tangan. Itulah intipati Hudud. Hanya penjenayah yg betul2 hardcore akan dihukum, bukan penjenayah 'junior' yg masih mentah & kadang2 ikut2 kawan saja

3) Adil ke? Abes orang non-muslim macam mana? - Sekiranya 2 pencuri, seorang Islam & bukan Islam ditangkap dan dihukum mengikut Islam & konvensional. Bukan Islam dipenjara, si Islam dipotong tangan (Sila lihat item 2.. bukan mudah). Adil ke? Itulah Adil dalam Islam. Adil dalam Islam adalah meletakkan sesuatu di tempatnya. Non-muslim dihukum mengikut kaedah mereka, Islam dihukum mngikut kaedah Islam. Tetapi, ingatlah, pada zaman Nabi SAW, hanya 2 hukuman hudud yg betul2 dilaksanakan dan cukup utk menghapuskan jenayah sehinggakan non-muslim ingin dihukum dgn kaedah hudud. Jadi, di Malaysia, pringkat awal kita mungkin melihat non-muslim lebih selesa dgn kaedah konvensional, tetapi setelah melihat jenayah Orang Islam hampir sifar slps hudud dilaksanakan, maka mereka InsyaAllah akan terbuka hati menerima hudud

4) Macam mana nak buat? DAP/MCA/MIC sume menentang!! - Di situlah perjuangan Islam. Memang benar, langkah pertama & yg paling sukar adalah memahamkan umat Islam terhadap Hudud. Yg menjadi isu adalah apabila segelintir umat Islam menakut-nakutkan dan melagakan non-muslim kepada hudud. Inilah golongan Islam yg menentang Hudud secara halus. Beringatlah, menentang hukum Allah hukumnya kufur akidah

Note : Nabi pernah bersabda yg lebih kurang bermaksud "Adalah lebih baik bagi seorang hakim tidak menjatuhkan hukuman kepada yg bersalah, daripada tersalah menghukum bersalah kepada yang tidak" . Inilah intipati Hudud =)

Cara Mengundi PRU 13

Assalamualaikum

Ingin tahu jika Selangor telah menjadi negeri yang lebih maju? Tontonlah video ini untuk mengetahui isi selanjutnya.Tekan SINI

  • Cara Mengundi PRU 13 Pilihanraya Umum SPR 2013.on 23 APRIL 2013

Terdapat hanya 7 langkah di perlukan untuk melakukan undian terhadap parti politik atau pemimpin yang korang nak untuk jadi wakil rakyat yang memperjuangkan hak asasi sebagai rakyat Malaysia. Berikut adalah panduan bagaimana cara untuk kita mengundi pada 5 Mei 2013 ini.

Di sini di sertakan imej yang sebenar bagaimana prosedur mengundi ini berlaku:


Cara Mengundi PRU 13 Pilihanraya Umum SPR 2013

Cara mengundi PRU 13 Pilihanraya Umum

1. Sila masuk apabila dibenarkan oleh polis yang mengawal di pintu masuk.

2. serahkan MyKad/Dokumen pengenalan dan slip semakan kepada kerani Pengundian Pertama. Tunjukkan tangan untuk diperiksa dan dipastikan tiada calitan dakwat kekal pada jari.

3. Bergerak ke hadapan kerani Pengundian kedua. Letakkan tangan di atas pad dakwat kekal untuk calitan jari dan tunggu nama anda dipanggil.

4. Selepas jari ditandakan dengan dakwat kekal dan sebelum kertas undi dikeluarkan, kerani pengundian pertama akan membuat tanda pada nombor dan nama anda dalam buku daftar pemilih. Dapatkan kertas undi daripada Kerani Pengundian Ketiga.
cara mengundi pru13

5. Maju ke petak undi dan tandakan X pada ruang calon dalam kertas undi anda. Pilih satu calon sahaja.

6. Masukkan kertas undi ke dalam peti undi masing-masing untuk Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.

7. Keluar segera dari tempat Mengundi.

Sumber : ceriterahmad.blogspot

Expectation pada pasangan

Assalamualaikum

Setiap kali cuti benda nie akan timbul. Maybe perbezaan ini terlalu ketara. Sampai salah seorang tak mampu nak bagi yang terbaik untuk orang lain. Masing2 nak ikut prinsip masing2.

Aku expect yang positif dan sweet. Macam tiap kali cuti,nak balik kampung masing2, aku expect yang kami akan ada waktu yang berkualiti bersama pada malam tu sebelum masing2 bertolak esok. Sbb bagi aku, nak berpisah sekejap mybe dalam 2,3 hari, pasti akan timbul rindu bila berjauhan nanti. Walau pun tidaklah sejauh Abu Dhabi. Tapi bagi aku, yes. tetap istilah berpisah tu wujud walau sekejap. So aku expect mybe dinner sama2. Atau adanya 1 perbualan panjang, yang lebih dari 5 minit kalau aku bisa dapat.
Tapi tak pernah .

Sbb bagi dia ''ala mcm laaa xkan jumpa lg dah lepas nie''
''mcm la x pernah jumpa sebelum nie''

bye



Wednesday, May 1, 2013

Kisah Sedih_abg lambat lg ke? Ada org perhatikan saya. Saya takut

Assalamualaikum

9 mlm
Isteri:Abg, jemput sy mlm ni blh?
Suami:kenapa nk berjemput plk.selalunyakan awk naik bas
Isteri:Sy ada kejutan utk abg.sy tggu abg kat bus stop dpn ofis k?
Suami:sy byk keje.menyusahkan betul. Lg 45 mnt sy sampai! (suami terus matikan tel)

2jam kemudian,suami lihat isterinya tiada di tmpt yg dijanjikn.tanpa fikir pnjng,dia terus pulang.
Setibanya di rumah,dia melihat ramai org di rmhnya. Ibu mertuanya terus melulu ke arahnya.

“kau pergi mana?isteri kau dirogol dan dibunuh. Dia minta kau jemput dia. Tp kematian yg menjemputnya!”

Suami terduduk meratapi mayat isterinya lalu dia membuka hf.Terdpt 3 sms dr isterinya

9:40-Abg lmbt lg ke?
9:50-Sy sebenarnya nk buat kejutan ulang tahun perkahwinan kita
10:00-ada org perhatikan sy.sy takut

Suami menangis semahunya.Dia menyesal sbb mengabaikn isterinya.Dia terkilan tidak dpt menjemput isterinya. Dia berharap dia dpt menjemput isterinya menjadi bidadarinya di syurga kelak.

#hargai selagi dia msh ada

copypaste :)


Tuesday, April 30, 2013

CIRCLE OF INFLUENCE


PROGRAM YANG DICADANGKAN UNTUK MENGAWAL MASALAH DISIPLIN PELAJAR MELALUI CIRCLE OF INFLUENCE

Dalam menggunakan circle of influence di sekolah,atau dikenali sebagai bulatan pengaruh, terdapat banyak program yang boleh dijalankan untuk mengawal masalah disiplin di sekolah. Antaranya ialah dengan melaksanakan program e-disiplin di sekolah.  Program ini dinamakan Sistem Kawalan Disiplin Murid (e-Disiplin) dengan objektifnya  memastikan pengurusan disiplin sekolah berada pada tahap yang terbaik, mempunyai daya kawal selia disiplin yang mantap dan berkesan.

KONSEP
Sistem ini merupakan satu sistem pengurusan disiplin yang dapat mengesan dan mengawal tingkahlaku pelajar.
Dalam menggunakan kaedah circle of influence, peranan semua warga sekolah dari organisasi atasan hingga terbawah amat diperlukan.  Pertama sekali,dalam kalangan guru-guru di sekolah sama ada guru yang memegang jawatan pentadbir sekolah atau guru biasa,mereka perlu menjadi guru disiplin dalam pelaksaan dasar dasar ‘semua guru adalah guru disiplin’. Oleh itu,tidak boleh timbul isu terdapatnya guru yang tidak mahu mengambil berat mengenai disiplin pelajar sekolah atas alasan mereka tidak memegang jawatan dalam bahagian disiplin atau sebagainya. Semua guru akan bertindak sebagai guru disiplin di sekolah itu. Untuk merealisasi dan melaksanakan dasar ini,dasar ”Semua Guru Adalah Guru Disiplin” adalah yang paling penting .maka semua guru dipertanggungjawabkan untuk memantau salah laku pelajar sepanjang waktu persekolahan.

Kedua,dalam menggunakan peranan dan pengaruh guru kaunseling, Pemantapan kerjasama dan tindakan antara guru disiplin dan guru bimbingan dan kaunseling harus dikukuhkan lagi dengan perjanjian atau usahasama dalam melaksanakan e-disiplin ini.Guru bimbingan kaunseling dan guru disiplin harus bekerjasama kerana dalam disiplin sekolah ini,masing-masing memerlukan antara satu sama lain. Guru kaunseling juga boleh menjadi guru disiplin seperti pelaksanaan pertama namun haruslah sentiasa menitikberatkan soal etika dan kemahiran kaunseling dalam menguruskan diri sebagai guru disiplin kepada pelajar sekolah. Hal ini akan memberi gambaran kepada pelajar bahawa guru kaunseling juga tidak akan bersekongkol dalam masalah disiplin yang dilakukan mereka.  
Sistem e-Disiplin merupakan satu kaedah pemarkahan (merit & penalti) secara automasi yang berfungsi sebagai satu instrumen bagi mengukur, mengesan dan mengawalselia prestasi disiplin pelajar dan berperanan sebagai panduan bagi merangka langkah-langkah intervensi dalam pengurusan disiplin yang mantap di sekolah.
PELAKSANAAN

Sistem Pemarkahan
Maksud ’markah’ dalam e-Disiplin adalah markah penalti dan markah merit yang diberikan kepada seseorang pelajar. Markah penalti diberikan bagi kesalahan yang dilakukan manakala bagi setiap kebaikan atau kerja amal yang dikenalpasti, pelajar akan mendapat markah merit. Markah ini diberikan bukan sebagai satu bentuk hukuman malah ia bersifat sebagai petunjuk atau indikator bagi tujuan mengawalselia tingkahlaku pelajar.Pihak sekolah yang bertanggungjawab untuk memberi markah dan penalty kepada pelajar adalah pihak guru,warden asrama,pembantu sekolah,pengawal keselamatan, dan dibantu oleh pihak am seperti staf,pekerja kantin,dan tukang kebun tetap sekolah. Ini dinamakan cirlcle of influence yang mana semua pihak terlibat dan mempunyai peranan yang akan bertindak untuk mengawal masalah disiplin tersebut. Oleh itu,semua guru dan pihak yang berkuasa dalam member penalty dan merit ini akan diberi borang saman tersebut untuk dikeluarkan kepada pelajar yang bermasalah itu tepat pada masanya atau selepas berbincang dengan guru-guru.

Peruntukan Markah
Dalam pemberian markah penalti dan markah merit,pelajar-pelajar yang didapati melanggar peraturan sekolah akan diisu atau disaman dengan ’Borang Salah Laku’ (BSL) atau lebih dikenali sebagai ’Saman Disiplin’ oleh guru-guru dan pihak yang diberi kuasa di mana sahaja mereka berada dalam kawasan sekolah  dan markah penalti akan diberikan mengikut kadar yang ditetapkan iaitu sebagai contoh 3 markah bagi kesalahan ringan, 5 markah bagi kesalahan sederhana dan 10 markah bagi kesalahan berat. Manakala bagi setiap kebaikan atau kerja amal yang dikenalpasti, pelajar akan mendapat markah merit. Setelah mencapai jumlah markah yang ditetapkan, sistem akan secara automatik memaparkan peringatan bagi mengeluarkan Amaran 1 Amaran 2 dan seterusnya sehingga Amaran 5 iaitu Buang Sekolah.

Sistem Permarkahan  dan Tindakan Sekolah mengikut Sistem e-Disiplin yang akan digunakan adalah seperti berikut. Ia akan digunakan di semua sekolah yang menyokong program e-dispilin ini dalam hasrat membantu mengawal masalah disiplin pelajar di sekolah.  Sewajarnya semua sekolah di Malaysia terutamanya menggunakan sistem atau program ini kerana selain daripada kaedah baru dan berkesan,ia member banyak impak positif kepada pelajar di mana mereka akan berlumba-lumba untuk mendapatkan merit dan akan berasa malu apabila dikenakan saman atau penalty terutama apabila kesalahan mereka ditangkap di hadapan pelajar-pelajar lain. Sebagai pelajar juga kita sedia tahu mereka juga tidak menginkan untuk mengumpul surat penalty yang mana mereka sedia tahu mereka akan dikenakan tindakan susulan mengikut markah penalty yang mereka lakukan sepanjang mereka berada di sekolah tersebut.

Rajah jumlah markah (kes disiplin) dan tindakan terhadap pelajar
Selepas memahami pelaksaan program dalam mengawal disiplin pelajar di sekolah itu, proses kawalan disiplin juga perlu dilaksanakan untuk melengkapi program e-disiplin ini.
Proses kawalan disiplin pelajar terdiri daripada :
1.       Kerja Amal
Pelajar-pelajar yang melakukan salah laku disiplin dan telah diberi amaran akan diberikan suatu bentuk kerja amal yang bukan bercorak hukuman, sebaliknya untuk memberinya peluang memperbaiki dirinya agar berkelakuan positif.Contohnya,mereka di kenakan tugasan kerja amal seperti membersihkan taman sekolah atau mengemas buku di perpustakaan. Walaupun mereka dikenakan penalti, dasar ini member satu tugas positif untuk mengubah tingkah laku langsang yang mereka lakukan dengan tugas yang positif.
2.      Bimbingan dan Kaunseling 
Pelajar yang bermasalah disiplin ini harus di beri satu atau lebih sesi kaunseling untuk mengenal pasti punca dalaman mereka yang membuatkan mereka melakukan kesalahan disiplin. Bimbingan dan kaunseling ini akan diberi kepada semua pelajar yang melakukan kesalahan yang sama atau berulang-ulang atau yang kerap dikenakan penalty agar dapat mereka mengubah tingkah laku dan member peluang kepada mereka untuk berkongsi masalah sebenar mereka. Semua pelajar yang membuat kesalahan berhak diberi kaunseling untuk memastikan perubahan tingkah laku mereka ke arah yang lebih baik.
3.      Program Intervensi
Program ini adalah rentetan daripada selepas pelaksanan program e-disiplin di sekolah iaitu untuk memberi peluang yang secukupnya kepada pelajar yang terlibat dalam salah laku disiplin, Program tersebut adalah  program yang melibatkan pembangunan sahsiah diri secara sistematik. Antara program intervensi yang boleh dilaksanakan ialah contohnya seminar kesan merokok, menjalankan  forum yang melibatkan pelajar bermasalah ini supaya mereka yang melakukan disiplin ini nampak kebaikan dan keburukan tingkah laku mereka , kem jati diri yang mencabar emosi dan minda mereka,lawatan ke rumah kebajikan,pusat serenti, pusat pemulihan akhlak, pusat rawatan dadah atau rokok, penjara, sekolah Henry Gurney dan sebagainya.
Kesimpulannya,sekiranya cadangan ini dijalankan di semua sekolah, ia akan membawa kepada progress yang baik kepada sekolah dan sekaligus kepada pelajar. Telah banyak program lain yang dijalankan namun tidka membuahkan hasil yang memberangsangkan jadi dengan adanya langkah baru yang mana program e-disiplin ini,diharapkan ia akan banyak membantu para pelajar dan sekolah.

Sunday, April 28, 2013

Anwar Hadi di UPSI

Assalamualaikum

Cerita ini dah lama,tp belum basi. Kenapa x basi? Sebab like hello ini Anwar Hadi la. Haha. Siapa x kenal Anwar Hadi mmg nampak sgt dia jarang bukak Youtube and layari channel vlogger2 melayu... Huhu.. Anwar nie dtg bersama Matlufti. Saya ada post dah entry pasal mat-luthfi-di-upsi. Now nak abadikan gambar2 Anwar Hadi plak..mereka bersama sapa? bersama org lain....tsskk..tssk. sadis. Semua gambar2 oleh Safwan Pictures

How i wish i am the one who wearing the  red baju kurung ! 
Kegilaan aweks2 *tp x gila betul2 la




They came. For thisss

Antara Nuar nie dengan Mat Lufhfi, aku lebih suka Mat Luthfi..pasai.. emm mat kelakar, nuar kelakar jugak tp mat lagi kelakar. Haha. Kalau teringat dia je,mesti rasa nak gelak sbb vlog2 dia bwk kesan sampai ketawa tahap lupa nak telan air liur. :) Lagipun nuar ada habit suka dekatkan mulut dia dengan kamre, aku mcm. emmm. mcm. geli la????! Hahaha. Tp untungla nuarr..bibir seksi tuhh..tebai. tejuih. Tu ciri2 bibir seksi tau. Anyway anyhow... teruskan bervlogging. We are all love u boys. Dgn adanya video2 u guys at least org mcm sy celik akal dgn ideologi2 remaja educated mcm kamu. At least u guys boleh ckp omputih. Sambil2 dgr korang membebel,sempat la jugak tangkap beberapa words baru utk kegunaan harian kami.... gitewww.. dann slang2 u all tu boleh la buat kami tiru and feeling2 mcm fluent sgt speaking sekali skala..dan juga..slang kedahhh hampa tu.. boleh la kami buat ckp ngn kawan2 kami hat kedah gak.. gitulah ceritanya. 

Till then,bye. Datang lg ye ! :)