PESANAN PENAJA
ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute
__________________________________________________________________________
1.0 Pengenalan
Jurnal
yang dipilih adalah jurnal yang
bertajuk Faktor-Faktor Yang
Mempengaruhi Kemajuan Koperasi Sekolah Di Daerah Kota Setar,Kedah. Jurnal
yang ditulis oleh Termit Kaur Ranjit Singh dari Universiti Sains Malaysia ini
adalah bertujuan untuk mengenal pasti perkara-perkara yang menjadikan atau
mempengaruhi kemajuan koperasi sekolah di daerah yang membangun ini. Penulisan
kajian ini melibatkan orang-orang berjawatan dan organisasi yang penting dalam
koperasi iaitu guru penasihat koperasi, pengetua dan pegawai dari Suruhanjaya
Koperasi Kedah (SKM). Pemerhatian dijalankan di koperasi sekolah yang dipilih
untuk melihat aktiviti koperasi, susunatur, kekemasan dan sebagainya.
Pematuhan
kepada Akta Koperasi, Undangundang Kecil Koperasi dan Peraturan Koperasi ditikberatkan
dalam kajian ini kerana inilah yang membantu guru penasihat menjalankan
aktiviti koperasi ke tahap yang lebih cemerlang.
2.0 Ulasan Jurnal
Menurut
Abdul Aziz (2001), terdapat beberapa kelemahan yang ketara yang ditemui dalam
koperasi sekolah iaitu pengurusan yang tidak cekap, kurang pengetahuan tentang
perniagaan, sistem perakaunan yang lemah, kedudukan kewangan yang lemah dan
tidak ada matlamat dan perancangan yang teliti. Namun koperasi di daerah Kota
Setar ini mengikut kajian ini
memperlihatkan bahawa mereka mampu
membuktikan keberkesanan sebuah koperasi yang baik. Dengan kajian dari segi
latar belakang koperasi, guru penasihat, aspek pengurusan dan
pentadbirankoperasi,perkara menjadi lebih mudah untuk mengenal pasti
faktor-faktor keberkesanannya.
Dalam
kajian faktor-faktor kemajuan koperasi
sekolah daerah Kota Setar, perkara yang menjadikan prestasi koperasi sekolah
mereka adalah apabila terdapatnya hubungan yang signifikan antara kejayaan
pengurusan koperasi sekolah dengan fungsi dan kemahiran pengurusan di
kalangan guru-guru koperasi sekolah. Kajian ini mendapati majoriti guru
penasihat yang dilantik adalah di kalangan guru wanita dan guru penasihat
koperasi mempunyai kesungguhan dan minat yang positif di dalam menjalankan
tugas mereka.
Di
samping itu,guru koperasi juga berharap semoga beban tugas mereka dapat
dikurangkan supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi
sekolah dan juga tidak mengabaikan tugas utama mereka di dalam kelas.Guru
penasihat koperasi yang terikat dengan tugas-tugas yang lain juga turut
terlibat dengan bijak dari segi pengurusan agar masa antara tugas mengajar dan
menjaga kepentingan koperasi sekolah ini dapat dikendalikan secara berstruktur
dan berfungsi dengan lancar.
Pengetahuan
guru-guru mengenai lokasi yang strategic
juga menjadikan mereka dapat menggunakan
lokasi sekolah yang jauh dari pusat bandar
sebagai batu loncatan yang mana
mempengaruhi kuasa beli pelajar adalah tinggi jika dibandingkan dengan lokasi
sekolah yang terletak di bandar kerana saingan dengan kedai yang berhampiran
dengan sekolah. Ramai pelajar berkunjung ke koperasi sekolah pada waktu rehat
dan ini meningkatkan hasil jualan koperasi sekolah. Pengkaji mendapati bahawa
guru penasihat koperasi mempunyai sikap yang positif dalam tugas mereka di mana
mereka mampu mengurus koperasi walaupun sibuk dengan tugas-tugas wajib iaitu P
& P. Guru penasihat yang terlibat juga mempunyai ilmu dan asas yang kukuh
dalam bidang perniagaan kerana majoriti guru yang dilantik mempunyai kelayakan
dalam bidang teknik dan vokasional. Guru yang dilantik sebagai bendahari juga
faham dan jelas dengan Penyata Kewangan. Mereka yang terlibat juga bersedia
untuk menghadiri mana-mana kursus yang dianjurkan oleh pihak koperasi sendiri
ataupun pihak luar demi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam
pengurusan koperasi sekolah.
Hubungan
yang rapat dan bertoleransi antara kejayaan pengurusan koperasi sekolah dengan
kemahiran berkomunikasi di kalangan guru-guru koperasi sekolah juga merupakan
kejayaan koperasi sekolah daerah ini. Kajian melihat bahawa pemilihan guru
koperasi berdasarkan kepada kelayakandalam bidang tertentu seperti perakaunan,
perdagangan, ekonomi, dan pengurusan perniagaan menjadikan koperasi sekolah
mereka ditadbir oleh ahli lembaga koperasi yang mantap. Pengalaman dalam
pengurusan perniagaan juga merupakan kriteria penting terutamanya untuk jawatan
bendahari dan setiausaha. Pengurusan dan pengendalian koperasi bukanlah sesuatu
yang mudah memandangkan koperasi sekolah terikat dengan undang-undang dan
akta.Ianya memerlukan pengawasan sepenuh masa kerana ia bukan saja merupakan
satu pertubuhan sekolah tetapi juga sebagai badan perniagaan yang menyenaraikan
kehendak sosial dan ekonomi ahli-ahlinya (Zaleha, 1992). Sistem pengurusannya
adalah berlainan, lebih kompleks di samping mengamalkan sistem kawalan secara
demokrasi (Ungku Aziz, 1992).
Pengurusan
yang cekap dan berkesan dapat memastikan perjalanan koperasi sekolah berjalan
lancar dan secara tidak langsung dapat mengekalkan kemajuan koperasi sekolah.
Komitmen guru juga merupakan kriteria yang penting kerana guru yang berdedikasi
akan mempunyai rasa tanggungjawab yang tinggi dan dapat memikul amanah yang
diberi dengan baik dan berkesan demi kepentingan bersama. Minat untuk mengurus
koperasi penting kerana tanpa minat sukar untuk guru koperasi menguruskan
koperasi sekolah dan menjalankan aktiviti. Mereka juga harus mahir dan arif tentang selok belok perniagaan
terutamanya untuk mendapatkan pembekal yang menawarkan harga yang rendah.
Dalam
mewujudkan kerjasama antara sekolah dan guru-guru penasihat
koperasi,mereka diberi ruang dan peluang
untuk menghadiri kursus atau seminar tentang pendidikan dan pengurusan koperasi
sekolah, peranan anggota dan institusi koperasi, penyelenggaraan akaun dan
pelancongan di beberapa tempat kursus tertentu . Guru-guru penasihat juga perlu
dibawa melawat ke koperasi sekolah yang berjaya supaya mereka mendapat pendedahan dan pengetahuan dalam pengurusan.
Melalui lawatan ini juga guru penasihat koperasi dapat melihat aktiviti yang
dijalankan yang mana boleh mendatangkan keuntungan kepada koperasi sekolah.
Kursus dalaman perlu dijalankan secara
berkala supaya guru-guru yang pernah menghadiri kursus boleh berkongsi
pengalaman dan pengetahuan dengan ahli yang lain. Oleh hal demikian,pengetahuan
dan ilmu mengenai koperasi sekolah ini sentiasa bertambah dan berkembang dan
sekaligus menambahkan lagi kemajuan koperasi sekolah mereka.
Pengaruh
yang dekat dan kuat antara semua pemboleh ubah bebas juga menjadikan koperasi
sekolah semakin produktif iaitu dalam fungsi dan kemahiran pengurusan,
pengetahuan dan pengalaman dalam perniagaan dan kemahiran berkomunikasi dengan
kejayaan koperasi sekolah.Ia juga menunjukkan bahawa ada koperasi sekolah
menyediakan Buku Tunai, jurnal, lejer, jualan harian / tunai, buku log dan fail
yang menyimpan senarai ahli, invois, resit dan sebagainya.Dengan adanya
koperasi, pelajar dapat mempraktikkan ilmu yang dipelajari dengan situasi
sebenarnya. Pengalaman mengurus koperasi dapat membantu pelajar dan guru-guru
menjadi usahawan suatu hari nanti dan yang paling penting dapat menggunakan
ilmu yang dipelajari di dalam kelas dan secara tidak langsung pelajaran
yang diajar menjadi lebih menarik dan menyeronokkan.
Di
samping itu pelajar juga akan
mempelajari cara untuk menjadi pengurus yang baik. Sumbangan koperasi sekolah
kepada sekolah juga diberi perhatian kerana impaknya kepada pelajar adalah
besar, kerana dengan adanya koperasi sekolah pelajar-pelajar boleh membeli
barang-barang dengan harga yang murah dan ada sesetengah koperasi sekolah mampu meletakkan harga yang
lebih rendah dari kedai di luar. Pertambahan ahli juga bertambah setiap tahun
dan ini memberi kesan yang baik kepada koperasi sekolah kerana modal syer akan
bertambah dan aktiviti koperasi juga boleh dipelbagaikan dan secara tidak
langsung ia boleh memberi kesan kepada keuntungan koperasi. Jika koperasi
mendapat untung yang banyak, maka anggotanya juga akan merasa nikmatnya kerana
mendapat dividen yang tinggi. Koperasi sekolah ini mampu mengagihkan dividen 100% dan 30% kepada ahlinya di samping melatih pelajar
yang boleh dipercayai untuk menguruskan koperasi.
Penglibatan
pelajar dalam pengurusan koperasi sekolah juga perlu diperluaskan supaya
pelajar pelajar mendapat pengalaman dalam menguruskan perniagaan. Dengan
penglibatan pelajar, maka ciri-ciri keusahawanan dapat diterapkan kepada
pelajar.. Oleh itu,kebanyakan pelajar diberi
tugas yang mudah seperti membantu guru mencatat jualan harian, menyusun barang,
sebagai pembantu kedai, dan mengira stok. Penyediaan akaun dilakukan oleh guru kerana koperasi sekolah
yang dikaji menggunakan program SEKKOP. SEKKOP adalah
satu pakej sistem perisian komputer bersepadu yang mempunyai tiga fungsi iaitu
pengurusan keanggotaan, perakaunan dan perniagaan koperasi sekolah. Sistem ini berfungsi
untuk mengendalikan rekod dan maklumat keanggotaan, manakala sistem perakaunan
menyediakan rekod-rekod perakaunan dan enyata kewangan. Sistem perniagaan
berfungsi untuk menguruskan rekod jualan dan stok di kedai koperasi. ANGKASA
menawarkan sistem ini bagi memenuhi keperluan perakaunan koperasi sekolah.
Matlamat perkhidmatan SEKKOP ialah untuk meluaskan penggunaan sistem
perisian keanggotaan, perakaunan dan perniagaan dengan cara kerja khidmat,
senggara dan nasihat berterusan. Dengan khidmat,
senggara dan nasihat berterusan koperasi sekolah boleh mengurus keanggotaan,
perakaunan dan perniagaan secara berkomputer dan ini banyak membantu pengurusan
koperasi sekolah ini.
3.0 PENUTUP
Dalam pengurusan dan pentadbiran
koperasi yang berjaya dan maju,pengurusan yang cekap dan efisyen merupakan
kejayaan dan keutuhan sesebuah organisasi koperasi. Kemajuan dan kejayaan koperasi
sekolah banyak bergantung kepada pengurusan yang cekap dan berkesan,
kepelbagaian aktiviti dan sokongan ahli serta pihak pentadbir. Semua pihak
perlu bekerjasama untuk meningkatkan kemajuan dan keuntungan koperasi sekolah.
Begitu juga dengan perkhidmatan SEKKOP dan ANGKASA, mereka bersama-sama pihak
koperasi sekolah memastikan sistem koperasi digunakan sepenuhnya secara
sebaiknya.
Pihak pentadbir juga perlu peka dengan beban tugas yang terpaksa dipikul oleh guru penasihat koperasi dan sentiasa memantau masalah yang dihadapi dalam pengurusan koperasi sekolah supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi sekolah dalam memajukan koperasi sekolah dan sekaligus member sumbangan dan menaikkan nama sekolah.
ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute